Yaskawa utökar sin tillverkning av drivteknik i Europa

Yaskawa utökar sin tillverkning av drivteknik i Europa

Efter att ha påbörjat uppförandet av den första europeiska robotfabriken i Kočevje, Slovenien, fortsätter Yaskawa sin expansionsstrategi i Europa. Koncernen planerar att bygga fler anläggningar i Slovenien för produktion av frekvensomriktare, servosystem och servomotorer.

De första Motomanrobotarna som helt och hållet tillverkas i Europa kommer att rulla av produktionslinjen i Kočevje i slutet av 2018. Nu bygger Yaskawa fler produktionsanläggningar i Slovenien för att möta den växande efterfrågan även på automationsprodukter. De nya produktionsanläggningarna för tillverkning av frekvensomriktare, servosystem och servomotorer kommer att byggas nära den nya robotfabriken.

- Genom att utöka vår produktionskapacitet kan vi ytterligare förbättra försörjningsledet, korta ner våra ledtider och förbättra servicen för våra europeiska kunder, förklarar Manfred Stern, VD och koncernchef för Yaskawa Europe. Han tillägger att Yaskawas fabrik i Skottland (för servostationer och frekvensomriktare) kommer att fortsätta med nuvarande utnyttjandegrad för att möta en växande efterfrågan på våra automationsprodukter i Europa.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 400 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.