Hederspris i World Sushi Cup till Yann Sahlén från Yasuragi Hasseludden

Yann Sahlén fick hederspris i World Sushi Cup som avgjordes i Chiba, Japan. Ingredienserna i Yanns tävlingsbidrag var lax, löjrom, vaktelägg, shitakesvamp och älg. Älgen rönte stor uppmärksamhet bland japanerna, som uppskattade Yanns val av smaker mycket

-Vi är oerhört glada och stolta över att ha Yann i vårt team på Yasuragi. Han tillför mycket med sin skicklighet och sitt nytänkande. Nu har vi ännu mer kunskap med oss hem som vi kan omsätta i praktiken för att kunna bjuda våra gäster på den finaste sushin säger Daniel Pettersson F&B Yasuragi Hasseludden som är på plats i Chiba Japan.

Vann gjorde Pepi Anevski - Danmark, på andra plats kom Jeff Ramsy -USA och tredje platsen gick till Takeshi Matsumoto.

Syftet med tävlingen är att dela med sig av sin kreativitet och skapa inspiration genom att visa på hur man kan använda lokala råvaror till sushi. Högt på listan står att säkerställa kvalitet- och sanitetkontroll vid sushitillverkning. Eventet är en plattform där nya trender inom sushi skapas. I Japan tar man sushi på högsta allvar och man vet att denna populära rätt har spridit sig världen över. Av den anledningen är det viktigt att säkerställa att sushi, som är en så viktig företrädare för japansk matkultur tillverkas på rätt sätt.

Precis som man vill säkerställa att de traditionella japanska kampkonsterna följer rätt principer, vill man se till att kunskaperna om sushi inte urholkas när de sprider sig över världen. På Yasuragi tar vi också detta på allvar och ser till att hela tiden bli bättre och utveckla nya koncept.

Se fler bilder och film här