Yasuragi lanserar egen sake

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2017 10:05 CET

Det japanska spahotellet Yasuragi lanserar unik sake i samarbete med det välrenommerade japanska sake-bryggeriet Masumi, Miyasaka Brewing Co.

Det japanska spahotellet Yasuragi har inlett ett unikt samarbete med det välrenommerade japanska sake-bryggeriet Masumi, Miyasaka Brewing Co.

Tillsammans med sake-sommelier Dan Jay Olsson har Yasuragi tagit fram en egen etiketterad sake att servera sina gäster. Under senhösten var Dan på plats i bryggeriet och nu har de första flaskorna anlänt till Yasuragi.

Den nya saken är tillverkad av skickliga bryggare med gedigna hantverkskunskaper, i byn Suwa, Nagano, Japan. Ett område känt för sin rena luft, sitt klara vatten och sina långa kalla vintrar viket ger ett perfekt klimat för sake-bryggning.

- Jag vill att så många människor som möjligt skall få chansen att prova denna fantastiska dryck, därför har jag valt en sake av absolut högsta kvalité. En mjuk kropp med flirtig fruktighet som balanserar med finstämda dofter av anis och alpblommor, allt i en modern och stilfull flaska kommenterar Dan Jay Olsson.

Drycken kan avnjutas kall, som den är, eller ännu bättre tillsammans med små härliga japanska tilltugg i sann Izayaka-anda.

- Att äntligen kunna servera vår alldeles egna sake på Yasuragi, är något vi arbetat för länge. Det här blir en fin förstärkning av vårt japanska koncept, särskilt som vi har skapat en fantastisk miljö i vår nya Sake Bar Totoro. Här har vi skapat känslan av en Izakaya-bar i Tokyo och att då kunna servera en egen sake är helt rätt säger Marcello Rizzo Prux, Bar- och dryckeschef på Yasuragi.

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.

Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 24 möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 222 Mkr och drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi  öppnade 1997 och byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.

Kommentarer (0)