Yollibox gör om hela sortimentet till EKO

Foto: Simon Pudas

Idag blir samtliga produkter från Yollibox ekologiska. Frozen Yoghurt-varumärket har sedan lanseringen aktivt valt bort sötningsmedel, färgämnen och konstgjorda aromer till förmån för riktig yoghurt, riktigt socker samt riktiga frukter och bär. Att hela sortimentet nu även blir ekologiskt innebär att den sista pusselbiten faller på plats.

Redan på idéstadiet var naturliga ingredienser en självklarhet för det som skulle komma att bli Yollibox, och ambitionen att även erbjuda ett helt ekologiskt sortiment har funnits med sedan starten. Det var dock först under 2014 som Yollibox hade möjlighet att förverkliga den.

- Vi har helt enkelt behövt komma upp i volymer för att kunna genomföra omvandlingen på ett ekonomiskt hållbart sätt. Det senaste året har omställningen varit i fokus och vi är idag väldigt glada att kunna dela med oss av resultatet, säger Sofie Stenmark, Marknadschef på Yollibox.

Det brittiska familjeföretaget i Wales är kvar som producent och har varit delaktiga i omställningen som bland annat har handlat om att hitta nya ekologiska leverantörer. Från och med idag står en av världens största ekologiska leverantörer Tradin Organic - med över 25 års erfarenhet – för merparten av ingredienserna.

När nu omvandlingen sker betyder det att hela Yollibox nuvarande sortiment liksom kommande produktutbud kommer att vara ekologiskt.

- Det var aldrig ett alternativ att enbart göra en ekologisk produktlinje. För oss är omställningen ett sätt att visa vad Yollibox som varumärke står för och ett sätt att påverka så mycket vi kan, säger Sofie Stenmark.

När de ekologiska Yolliboxarna nu intar landets frysdiskar förblir det rekommenderade konsumentpriset samma som tidigare. Vad som förändras är volymen som går från 600ml till 500ml.

- Ingen ska behöva välja bort våra produkter för att vi höjer priset, det vore att motverka själva syftet med omvandlingen. Istället har vi bytt bort 100ml mot en helt ekologisk produkt, säger Sofie Stenmark.

Den höga yoghurthalten på över 70 procent är kvar, skillnaden är att den numera är ekologisk. Även sockret liksom alla frukter, bär och kakao är numera ekologiska.

- Vi är väldigt nöjda med resultatet och är stolta över att våra Yolliboxar nu är bättre än någonsin, avslutar Sofie Stenmark, Marknadschef på Yollibox.

• Livsmedel, livsmedelsteknik

• lansering
  • nyhet
  • frozen yoghurt
  • yollibox
  • ekologisk
  • eko

Yollibox Frozen Yoghurt är en nisch på den svenska glassmarknaden som bedriver produktutveckling, försäljning och marknadsföring, under eget varumärke, av premium frozen yoghurt produkter i take home-format. Alla Yollibox produkter är ekologiska, består av mer än 70% yoghurt och har låg fetthalt. Yollibox finns till försäljning i livsmedelsbutiker över hela landet.

Sofie Stenmark