Eurovision är störst i Sverige

Ännu en gång skall Eurovision hållas i Sverige, och då blir det garanterat folkfest. Mer än hälften av befolkningen räknar med att titta, vilken är en mycket större andel än i grannländerna. Det visar YouGovs undersökning av européernas inställning till Eurovision Song Contest.

Allt blir inte kallare ju längre norrut man kommer. I alla fall inte inställningen till Eurovision Song Contest, som kan förväntas få störst andel tittare i ABBA’s hemland, Sverige, där befolkningen också är mest positiv till den europeiska sångtävlingen.

Kommer du att titta på Eurovision

Mer än hälften av befolkningen i Sverige kommer helt säkert eller troligen att titta på Eurovision när det sänds i maj. Det är markant fler än i de länder Sverige normalt jämför sig med. I Storbritannien och Frankrike är det bara var fjärde person som helt säkert eller troligtvis kommer att titta, i Danmark och Tyskland räknar var tredje person att titta, medans två av fem helt säker eller troligtvis kommer titta i Finland och Norge.

Den största anledningen till att titta på Eurovision Song Contest i Sverige är för att familj och vännerna tittar (38%). Utöver det anger svenskarna att dem gillar att se de andra länderna uppträda (20%), att dem gillar musiken (19%) och för att dem gillar att det är en tävling mellan länderna (19%).

Hur stor händelse är Eurovision ...

Eurovision Song Contest är en större händelse i Norden jämfört med de europeiska grannländerna. I Danmark, Norge och Finland ser två av fem Eurovision som en stor eller ganska stor händelse i sitt land. Eurovision är dock störst i Sverige, där även tävlingen i år går av stapeln. Som jämförelse är det bara 14% i Frankrike, 20% i Storbritannien och 29% i Tyskland som ser det som en stor eller rätt stor händelse i deras land.

Undersökningen genomfördes på internet i sju europeiska länder under perioden 21–25 april 2016, varav 2033 i Storbritannien, 2060 i Tyskland, 1001 i Frankrike, 1009 i Danmark, 1022 i Sverige, 1006 i Finland och 620 i Norge representativt utvalda personer i åldern 18-74 år. Källa: YouGov.

Ladda ner rapporten

PA Images