Sverige och Europa skulle välja Hillary Clinton

Om svenskarna och deras europeiska grannar kunde rösta fram nästa president i USA skulle de inte tveka. Hillary Clinton skulle vinna en jordskredsseger. Européerna är däremot förskräckta inför tanken på Donald Trump som ny president.

YouGov har frågat européerna vem de skulle rösta på i det amerikanska presidentvalet 2016, om alla de nuvarande presidentkandidaterna skulle ställa upp. Bernie Sanders politik ligger kanske närmast idéerna bakom de nordiska välfärdsstaterna, men han får se sig slagen av sin partikamrat Hillary Clinton, som skulle få en stor majoritet av rösterna i både Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Norge och Finland.

Så skulle Sverige röstaSå skulle Sverige rösta

Bernie Sanders får bäst resultat i Norge, där 22 procent säger att de skulle rösta på honom om de kunde och han fanns med på röstsedeln. Hillary Clinton får bäst resultat i Tyskland (54 procent) och Danmark (54 procent). Sverige hamnar kring genomsnittet för Europa.

Europa är däremot skräckslaget inför utsikten att Donald Trump blir president. YouGov har frågat européerna vilka påståenden som bäst skulle beskriva deras känslor om Trump skulle väljas i november och den övervägande känslan är rädsla (46 procent), följt av besvikelse (40 procent). 27 procent säger att de skulle bli nedstämda och en lika stor andel säger att de skulle bli arga.

Hur skulle Europa känne

Inför utsikten att Hillary skulle bli president är de vanligaste känslorna lättnad (40 procent) och optimism (40 procent).

vem av kandidaterna tror du skulle vara bäst på att ...

När de tillfrågade ombads ta ställning till vilka kandidater som skulle lyckas bäst inom en rad olika områden blev Hillary än en gång vinnaren i samtliga europeiska länder. 41 procent tror att Hillary skulle förbättra USA:s relation med Europa och 38 procent tror att hon skulle arbeta för fred i världen.

Stödet för Hillary är stort i Europa, men förväntningarna är måttliga. I ett genomsnitt för de tillfrågade europeiska länderna tror 43 procent att hon skulle bli en bra president, medan 30 procent säger att hon skulle vara genomsnittlig och 9 procent tror att hon skulle vara dålig. Det är dock ett betydligt bättre resultat jämfört med förväntningarna på Donald Trump. Här tror 71 procent av européerna (70 procent av svenskarna) att han skulle bli en dålig president.

Ladda ner rapporten

I undersökningen genomfördes intervjuer på internet i sju europeiska länder under perioden 20–21 mars 2016, varav 1688 i Storbritannien, 2031 i Tyskland, 1001 i Frankrike, 1010 i Danmark, 1014 i Sverige, 994 i Finland och 634 i Norge representativt utvalda personer i åldern 18-74 år. Källa: YouGov.

PA Images

• usa