YouGovs globala iPhone prognos träffar rätt

Prognosen från den 1:a januari enligt YouGov’s InvestorView förutspådde en försäljning på 47.764.000 iPhones i världen, tre veckor före Apples egna försäljningssiffror för fjärde kvartalet då man redovisade 47.789.000 sålda iPhone-enheter. (Apples Q1 rapport). Det senaste kvartalets prognos toppar YouGov’s tidigare prognos för det tredje kvartalet 2012 om att Apple skulle sälja 27,1 iPhone, då det faktiska resultatet blev 26,9 enheter.

YouGov’s framgång med att förutsäga den faktiska globala försäljningen av Apple iPhone kommer som den senaste prestationen i en rad uppmärksammade och träffsäkra prognoser för bolaget. I november fick YouGov internationellt beröm för exakthet i att förutsäga resultatet av det amerikanska presidentvalet inom en procentenhet av det faktiska valresultatet. YouGov har även tidigare korrekt förutspått Boris Johnson som vinnare i valet av borgmästare i London, som hölls i maj 2012.

I en kommentar säger YouGov’s Senior Vice President Ted Marzilli: ”Vår framgång i att förutsäga hur många iPhone som sålts tre veckor innan Apple meddelade sina egna säljsiffror, visar att YouGov kan erbjuda företag och investerare ovärderlig inblick i konsumenternas beteende på en global nivå. Från iPhone försäljning till det amerikanska presidentvalet, har vi konsekvent visat att vi kan förutsäga utfallet med en hög grad av precision i viktiga marknader runt om i världen. Vår förmåga att få rätt på så många olika områden skiljer oss från andra undersökningsföretag.”

Undersökningen InvestorView genomförs dagligen i YouGov USA’s panel inom målgruppen +18 år. Totalt genomförs ca 700 intervjuer per vecka med frågor om amerikanska konsumenters mobiltelefoninköp.

• iphone
  • undersökning