Vår upphandlare Sara firar ett år på Ytterman!

Namn: Sara Ljungdahl
Ålder: 27
Bor: Stockholm

Vilken är din yrkesmässiga bakgrund?
Jag är utbildad offentlig upphandlare. Innan Ytterman var jag upphandlare hos Ecenea, en roll som var lik den jag har idag. Skillnaden är att jag nu även hanterar privata upphandlingar. Vilket gör att jag inte alltid måste förhålla mig till LOU (lagen om offentlig upphandling) längre, och har möjlighet att förhandla mer fritt.

Vad är din drivkraft i vardagen?
Att ha kul. Extra roligt har jag när det händer mycket olika saker. Jag trivs nog så bra med mitt yrke för att det aldrig är enformigt. Inom entreprenad- och tjänsteupphandlingar är ingen upphandling den andre lik.

Vad är Ytterman-andan för dig och vad gör att du passar här?
Vi har roligt tillsammans. Det finns en humor och värme i företaget och den är trevlig att röra sig igenom. Sen är det ett gäng med olika personligheter men ändå relativt lika värderingar. Det är svårt att sätta ord på men jag upplever att vi har samma bild av hur man ska bete sig mot varandra.

Vilken är din roll på Ytterman?
Upphandlare. En form av inköpare som hanterar avtalen från start till uppföljning och avslut.

Vad gör en upphandlare egentligen?
Jag upprättar, förhandlar och förvaltar avtal. Det är exempelvis jag som formulerar krav och utvärderingsmodeller i avtalen.

Varför är din roll så viktig?
Utan avtal kan vi inte genomföra ett projekt. Mitt uppdrag är oftast att se till att vi förhåller oss till rutiner, lagar och förordningar när de gället inköpen för ett projekt. Det handlar om att bistå beställaren och se till att vi gör den mest effektiva affären utifrån de förhållanden som finns.

Hur ser din vardag på Ytterman ut?
Jag sitter verkligen bara och skriver avtal. Det låter säkert tråkigt för utomstående, som att man bara sitter och stirrar på en skärm. Men för mig som får grotta ned mig är det jättekul!

Hur ser du på din uppgift och på branschen i stort om 5, 10 år?
Branschen utvecklar sig konstant och det är mycket som händer bara den närmaste tiden. Med ett val runt hörnet kommer också nya investeringsbeslut vilket kan påverka byggbranschen och mig som offentlig upphandlare. Regeringsskifte innebär ofta nya val av investeringar och budgetar, det vill säga om det blir ett skifte.

En tramsfråga också. Vad skulle du ta med till en öde ö?
Öl, mat och tandborste. Sedan vill jag gärna önska att ön är varm om det går bra.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor