Yubico avslöjar första biometriska YubiKey

Yubico visade i går på Microsoft Ignite i Orlando, USA, den första, och sedan länge efterfrågade, YubiKey Bio. Det är den första YubiKey som har stöd för fingeravtrycksigenkänning för säkra och smidiga inloggningar utan lösenord. Detta är en av de mest efterfrågade funktionerna från många YubiKey-användare.

YubiKey Bio ger enkelheten hos biometrisk inloggning kombinerat med Yubicos välkända säkerhet, pålitlighet och hållbarhet. Biometriska uppgifter lagras i ett säkert element som bidrar till att skydda dem mot fysiska attacker. Resultatet? En enda, pålitlig, hårdvarubaserad förtroendenyckel som ger sömlös inloggning på olika enheter, operativsystem och applikationer. YubiKey Bio har stöd för både biometrisk och pinkodsbaserad inloggning och utnyttjar alla MFA-funktioner (multifaktorsautentisering) som beskrivs i standardspecifikationerna för FIDO2 och WebAuthn.

I enlighet med Yubicos designfilosofi kräver YubiKey Bio inga batterier, drivrutiner eller extra programvara. Den integreras sömlöst med funktionerna för registrering och hantering av biometriuppgifter som stöds i de senaste versionerna av Windows 10 och Azure Active Directory. Det gör att användarna snabbt och enkelt kan komma igång med ett lösenordsfritt inloggningsflöde utan risk för nätfiske.

”Tack vare ett nära samarbete mellan våra konstruktionsteam introducerar Yubico en stark hårdvarubaserad biometrisk autentisering på marknaden som ger kunderna en smidig och enkel upplevelse”, säger Joy Chik, Corporate VP of Identity, Microsoft. ”Denna innovation bidrar till en ökad användning av säkrare lösenordsfri inloggning så att alla kan få högre säkerhet och ökad produktivitet.”

Under de senaste åren har Yubico samarbetat med Microsoft för att utforma framtiden inom lösenordsfri autentisering genom att skapa de öppna autentiseringsstandarderna FIDO2 och WebAuthn. Under den här tiden har vi skapat YubiKey-integrationer med hela sviten av FIDO2-aktiverade Microsoft-produkter, inklusive Windows 10 med Azure Active Directory och Microsoft Edge med Microsoft-konton. I dag fortsätter vi denna resa tillsammans med Microsofts budskap om att utöka supporten för FIDO2-säkerhetsnycklar, som YubiKey, till Active Directory-hybridmiljöer. Med denna nya funktion kan företagsanvändare nu autentisera i lokalt integrerade applikationer och resurser för Active Directory utöver att de får enkel inloggning (SSO) i moln- och SAML-baserade applikationer.

Du hittar mer information om användning av YubiKey-autentisering i Active Directory-hybridmiljöer på aka.ms/gopasswordless. Håll även koll på produktuppdateringar och allmän tillgänglighet genom att anmäla dig till vårt YubiKey Bio-utskick.

• Nya produkter, tjänster

• biometrisk