​Älskad kroppslotion bidrar till rättvisa arbetsvillkor

Yves Rochers kroppslotionserie Botanical Expertise bidrar till kvinnors välmående på flera plan. Både med bevisat skönare hud för kvinnor över hela världen och genom att hjälpa kvinnor till ett bättre liv i Mali. Så varje gång produkten används bidrar den till rättvisa arbetsvillkor och hållbar utveckling. Nu har produkten sålt i över 250 000 exemplar.

Serien Botanical Expertise med produkten Repair Lotion Extra Dry Skinär en behaglig, reparerande kroppslotion med ekologiskt sheasmör som ger näring och mjukhet åt mycket torr och sträv hud. Huden blir lenare och smidigare med shea för varje dag. Produkten innehåller Ingredienser med vegetabiliskt ursprung som ekologiskt sheasmör, sojaolja, kokosolja och rapsolja m.m. 2013 fick produkten utmärkelsen Swedish Cosmetics and Beauty Award.

Sheasmöret från Mali är resultatet av ett unikt CSR-projekt som sammanför Yves Rocher med viktiga samarbetspartners och lokala kvinnokooperativ på Mali. Tillsammans har man utvecklat en serie med ekologiskt sheasmör utvunnet genom helt spårbara och öppna, hållbara produktionsmetoder. Detta hjälper kvinnorna att få en regelbunden och rättvis lön vilket ger dem frigörelse genom arbete

Vår mest älskade produkt genom tiderna är samtidigt ovanligt värdefull med sitt bidrag till rättvisa arbetsvillkor för kvinnor. Ett fint exempel på hur Yves Rocher kombinerar kommersiellt attraktiva produkter med samhällsengagemang. Ett engagemang som hela tiden blir viktigare för våra kunder, säger Sara Bertram, marknadsdirektör Yves Rocher.

Utöver att erbjuda bra skönhetsprodukter till kvinnor världen över arbetar Yves Rocher mycket aktivt för att skydda natur och miljö. Det innebär att ta del av växtvärldens rikedom utan att hota växterna, dess framtid eller miljö. Genom att återplantera 100 miljoner träd fram till 2020 bidrar Yves Rocher till en grönare värld.

Sara Bertram, Marknadsdirektör Yves Rocher. 042 – 17 96 46. Sara.bertram@yves-rocher.se

• yves rocher
  • kroppsvård

Yves Rocher är Frankrikes största varumärke inom skönhet och kosmetik och en av världens största leverantörer av skönhet från växtriket. Yves Rocher grundades 1959 i den franska byn La Gacilly, av herr Yves Rocher. Där odlar man fortsatt, med ekologiska metoder, ingredienser till produkterna i ett eget växtrike på 55 hektar. Yves Rochers cirka 700 produkter används av mer än 30 miljoner kvinnor i över 80 länder. Verksamheten i Yves Rocher Nordic leds från huvudkontoret i Helsingborg och produkterna erbjuds via postorder, webb och butiker. Yves Rocher driver ett aktivt arbete inom CSR och hållbarhet. Bland en rad insatser för en hållbar värld finns projektet Plant for the Planet som hittills planterat 50 miljoner träd i 26 länder, såsom Senegal, Etiopien, Ryssland och Indien.