Vikings nya chokladpump är patenterat läckagefri

Chokladindustrins önskan har gått i uppfyllelse

– It’s a chocolution, säger Viking om sin nya chokladpump. Det påhittade ordet är en lekfull sammanslagning av orden chocolate och revolution som tillsammans ger en alldeles korrekt beskrivning av pumpens användningsområden och patenterade egenskaper. Vikings pumpar har använts av chokladtillverkarna i mer än hundra år. Olika delar av produktionen har hittills krävt olika pumpar, och branschen har därför länge efterlyst en pump som ensam klarar alla medier i processen (kakao, socker, fetter) – från kakaoböna till färdig produkt. Nu har Viking löst de tekniska problemen och skapat just den pump som chokladindustrin har önskat sig i många år: en garanterat läckagefri chokladpump med enkel och billig service.

Patenterad O-ringstätning

Hemligheten bakom Vikings nya chokladpump är den patenterade O-ringstätningen som ersätter packbox eller komplicerad mektätning. Tätningen har fått det beskrivande namnet OSB, vilket är en förkortning för O-ring Sealed Bushing (O-ringsbussning). Chokladen hindras från att läcka ut genom att utrymmet mellan O-ringarna fylls med fett till 7,5 bar. Dessutom har pumpen försetts med ett extra stort utrymme bakom rotorn, en lösning som i sin tur hindrar chokladen från att fastna och orsaka stopp.

Olika modeller

Chokladpumpen tillverkas i två versioner: CHC1 för högviskösa medier och CHC2 för lågviskösa. Båda modellerna har samma inbyggnadsmått som serierna 124 och 125. Om så önskas kan man uppgradera serie 124 till en chokladpump med OSB-tätning. Pumpens material är godkända för livsmedel enligt EC1935.

• Livsmedel, livsmedelsteknik

• zander & ingeström
  • ny teknik
  • pumpar
  • livsmedelsindustri

Zander & Ingeström är ett av de ledande företagen inom pump- och värmeteknik. Vi strävar efter att vara ditt bästa alternativ vid val av produkter och processer.

Vårt allt överskuggande mål är att lösa uppgiften på ett sådant sätt att kunderna ser oss som den självklara samarbetspartnern på en konkurrensutsatt marknad där kraven på lönsamhet och miljöansvar väger lika tungt.

Z&I, som arbetsgivare, är medlem i Teknikföretagen och Svenskt Näringsliv. Vi är dessutom medlemmar i två, för oss viktiga, branschorganisationer: Svenska Pumpleverantörers Förening, även kallat SWEPUMP samt Varim, som är mötesplatsen för vattenreningsindustrin i Sverige.

Marcus Wigren

Presskontakt Vd 08-809014