ZTE lanserar två nya mobiltelefoner med Firefox OS

ZTE Open C och Open II är två av de första mobiltelefonerna med Firefox OS som erbjuder förbättrad prestanda och ökat prisvärde

24 februari, Mobile World Congress, Barcelona, Spanien. ZTE, en av världens fem största globala mobiltelefontillverkare, lanserar idag två nya innovativa mobiltelefoner med Firefox OS till ZTE Open-serien, Open C och Open II. ZTE förväntas leverera över en miljon Firefox OS-mobiltelefoner innan slutet av 2014. Detta stärker den goda relationen mellan ZTE och Mozilla, som inleddes med lanseringen av den första ZTE Open-mobiltelefonen på Mobile World Congress 2013.

Open C är en av de första enheterna som kan användas med den senaste versionen av Firefox OS och är utformad för att ge en bättre användarupplevelse och hög prestanda i relation till pris. Som en del av Telefónicas långsiktiga samarbete med ZTE kommer Open C initialt lanseras med Telefónica i Venezuela och Uruguay under det andra kvartalet 2014.

Även Open II har den senaste versionen av Firefox OS integrerat och är en vidareutvecklad version av den populära ZTE Open, som lanserades med operatören Telefónica i sex länder under 2013 och såldes via eBay i USA och Storbritannien. Genom att kombinera utmärkt design med öppen källkod och webbaserat Firefox OS ger Open II användarna en fantastisk upplevelse till ett mycket överkomligt pris.

Mr.Kan Yulun, CEO för EMEA och LATAM, på ZTE Mobile Devices, och Vice President för ZTE Corporation säger: "ZTE:s starka relation med Mozilla går hand i hand med vår satsning att utveckla fler enheter anpassade efter kundens behov. Konsumenterna vill ha innovativa och prisvärda enheter och genom att inte bara leverera en, utan två enheter med den senaste versionen av Firefox OS, fortsätter ZTE att tänja på gränserna och ge sina kunder det allra senaste inom mobil teknik."

"ZTE var en av Mozillas första partners att lansera en Firefox OS-telefon, ZTE Open, och vi har haft ett nära samarbete för att fortsätta utveckla den nya plattformen. ZTE Open C och Open II är de senaste exemplen på hur Firefox OS har utvecklats till att kunna leverera kraftfulla Open Web-teknologier till smartphones ", säger Dr Li Gong, Senior Vice President, Mobile Devices och President för Asia Operations hos Mozilla.

Kraftfull Open Web-prestanda

Firefox OS är ett webbaserat operativsystem, baserat på öppen källkod som har ett stilfullt och enkelt användargränssnitt samt ett brett utbud av funktioner och applikationer, bland annat har kamera, sifferplatta, SMS och spel skapats med hjälp av HTML5-teknik. Webbaserade applikationer kräver inte så mycket resurser, vilket gör att användare kan njuta av högre prestanda till ett mer överkomligt pris. Open C stöjder både kontaktsynkronisering och länkning från flera källor (bi-directional contact syncing and linking) samt operativsystemets unika sökfunktion som finns i applikationerna. Detta gör att användare kan hitta innehåll snabbare genom att använda den inbyggda sökrutan högst upp på hemskärmen.

Open C levererar överlägsen prestanda med integrerad anslutning via den Qualcomm ® Snapdragon ™ 200-processor, med dubbla processorkärnor och hastigheter på upp till 1,2 GHz per kärna, från Qualcomm Technologies Inc som finns installerad. Eftersom Firefox OS kräver mindre resurser, varar 1400 mAh-batteriet i Open C i minst sex till åtta timmar, även när du tittar på video eller lyssnar på musik under en lång tid. Open C finns tillgänglig i följande färger: mörkblå, ljusblå, turkos, röd, vit och orange.

"Qualcomm Technologies har samarbetat med ZTE och Mozilla sedan arbetet med att utveckla Firefox OS startade och vi är glada över att vara en del av nästa generations Firefox-lanseringar från ZTE”, säger Jason Bremner, Senior Vice President för Product Management, Qualcomm Technologies, Inc. "Firefox OS är en spännande plattform som visar på styrkan och tillgängligheten hos HTML5-baserade applikationer. Tillsammans med den kraftfulla Snapdragon 200 processorn, som erbjuder en optimal multimediaupplevelse och överlägsen batteritid, levererar ZTE Open C och Open II övertygande prestanda till ett överkomligt pris."

Framtiden för ZTE-mobiltelefoner med Firefox OS

ZTE har stora förhoppningar på framtidens Firefox OS-mobiltelefoner. Som en del av ZTE:s långsiktiga strategi med konsumenten i största fokus, planeras det att uppdatera alla serier av Firefox OS-telefoner från ”low” till ”high-end”. Efter lanseringen av Open C och Open II, planerar ZTE även att släppa en 4,5-tums smartphone med Firefox-OS.

Enheter med Firefox OS är nyckeln till ZTE:s tillväxt i Europa och Latinamerika, eftersom de gör det möjligt att nå marknadens instegssegment bättre och ger ett alternativ för konsumenter som saknar prisvärda alternativ. ZTE Open, som lanserades på Mobile World Congress 2013, introducerades med Telefónica i Spanien, Venezuela, Colombia, Peru, Mexiko och Uruguay. Därefter sålde den slut på tre dagar via eBay i USA och Storbritannien. Förutom eBay, kommer ZTE också samarbeta med andra e-handelsplattformar för både Open C och Open II.

"Vår första Firefox OS-telefon, ZTE Open, visade sig vara enormt populär och vi är glada att kunna erbjuda ännu fler innovativa Firefox OS-produkter. Vi startar med ZTE Open C och Open II. Vi har stort förtroende för Firefox OS-plattformen och räknar med att leverera fler än en miljon Firefox OS-telefoner i år, "avslutade Mr Kan Yulun.

För att få testa ZTE Open C och Open II besök ZTE:s monter på Mobile World Congress 2014, som ligger i hall 3, monter 3G30 & 3F30. Mer information finns även på www.mobileworldcongress.com/ZTE-press-con

Specifikationer ZTE Open C

OS: Firefox OS

Nätverk: GPRS / WCDMA / HSPA +