ZyXEL lanserar 900 Mbps dual band router

Snabbt dual band-medienätverk ger stabil uppkoppling i hela det digitala hemmet

ZyXEL lanserar ytterligare en produkt i sin serie routrar för hemmabruk. NBG5715 är den första trådlösa medieroutern på svenska/danska/norska/finska marknaden med överföringshastighet på upp till 900 Mbps över dubbla, samtidiga frekvensband.

NBG5715 är en trådlös medierouter utformad för hemanvändare som vill ha högsta möjliga trådlösa prestanda för att t ex störningsfritt kunna strömma högupplöst multimedia. Det kan vara film och musik i HD, onlinespel samt media från webbplatser.

Routern har två frekvensband – 2,4 GHz och 5 GHz – som kan köras parallellt. Den klarar överföringshastigheter på upp till 450 Mbps per frekvensband, totalt 900 Mbps. För att ge stabil, trådlös uppkoppling har ZyXEL NBG5715 smart antennteknologi – tre dual band-antenner med MIMO- (multiple input, multiple output) och SmartRange-teknologi ger täckning med bra räckvidd och hög kapacitet utan att öka strömförbrukningen.

Exempelvis kan en familjemedlem köra onlinespel på 2,4 GHz-bandet samtidigt som krävande videoöverföringar, som strömmande filmer, körs på 5 GHz-bandet – utan att de stör varandra och båda med hastighet på upp till 450 Mbps. NBG5715 ger överlägsen kvalitet på den digitala underhållningen och ett högt värde för pengarna.

För att ytterligare förbättra möjligheten till hög och störningsfri prestanda är NBG5715 utrustad med funktionen Auto Channel Selection som regelbundet söker av vilka kanaler som är utsatta för störningar från exempelvis grannarnas trådlösa nätverk, och väljer därefter automatiskt den kanal som är minst påverkad av störningar.

NBG5715 har även två inbyggda NetUSB-portar som låter användare dela lagrat innehåll på USB-enheter via hemmanätverket, utan att behöva koppla USB-enheterna till de olika apparaterna. Över den trådlösa anslutningen kan data, foton och video spelas upp på anslutna skärmar eller skrivas ut, utan onödig oreda av sladdar och flera olika enheter.

För ökad säkerhet har NGB5715 fem inbyggda IPSec VPN-tunnlar för att skydda hemmanätverket från attacker och skadlig kod.

De viktigaste funktionerna för NBG5715 är:

• Parallellt dual band 2,4 GHz och 5 GHz med Auto Channel Selection
  • Överföringshastighet upp till 450 Mbps på båda banden, samtidigt
  • Tre dual band-antenner med MIMO- (multiple input, multiple output) och SmartRange-teknologi ger förbättrad täckning och räckvidd inomhus
  • Fyra gigabit ethernet-portar
  • NetUSB för delning av innehåll från USB-enheter via nätverket
  • Fem inbyggda IPSec VPN-tunnlar skyddar nätverket från attacker och skadlig kod
  • Energisparande funktioner

För fullständig kataloginformation om ZyXEL NBG5715

Videopresentation:

Pris och tillgänglighet

NBG5715 finns tillgänglig hos återförsäljare. Rekommenderat pris är 1795 kr (inkl. moms).

NBG5715:

Mer information om ZyXEL Wireless N Router Series

• Datorer, datateknik, programvaror

• musik
  • wifi
  • trådlös
  • foto
  • film
  • onlinespel
  • multimedia
  • router
  • medierouter

ZyXEL är en av världens ledande utvecklare och tillverkare av kompletta bredbandslösningar för telekomföretag, internetleverantörer (ISP/Telco), företag (SMB) och privatpersoner/hemmakontor. ZyXEL expanderar snabbt med produkter och tjänster för nätverk och internetaccess. Produkterna har utvecklats från analoga modem och ISDN-modem till bland annat bredbandsrouters och kompletta lösningar för små och stora företag. Idag är ZyXEL ett av få företag som kan erbjuda en komplett nätverkslösning, från DSL-utrustning, brandväggar, switchar, WLAN-utrustning, datalagring och centrala nätverkshanteringssystem. ZyXEL grundades 1989 i Taiwan och 1999 öppnade ZyXEL kontor i Sverige, Norge och Finland. Organisationen i Sverige ansvarar försäljning, marknadsföring och support. Globalt omsatte ZyXEL cirka 480 miljoner USD 2008 och har idag cirka 3 200 medarbetare. I Norden har ZyXEL cirka 60 medarbetare och ett brett nätverk av lokala återförsäljare. Läs mer på www.zyxel.se.

Petter Spector

Presskontakt Marknadschef, ZyXEL Communications 070-266 61 04