Sådan vælger du det rigtige kølerum til din virksomhed

Hvis du arbejder inden for fødevareindustrien, den medicinske eller kosmetiske industri, skal du sandsynligvis vælge et kølerum til din virksomhed på et eller andet tidspunkt. Overholdelse af bestemte temperaturer disse steder er underlagt særligt strenge regler. Derfor skal installeringen af disse kølerum både være omhyggeligt og effektivt sat op.

Læs videre for at finde ud af, hvordan du vælger et passende kølerum, men også vælger den rigtige leverandør til at imødekomme dine forventninger med hensyn til deres ekspertise, tilbud og vedligeholdelse.

Hvad er et kølerum?

Et kølerum er et rum, der er specielt designet til opbevaring og konservering af fødevarer over længere perioder ved lave temperaturer. Produkterne, der normalt opbevares i et kølerum, inkluderer fødevarer såsom kød, fisk, frugt og grøntsager, mejeriprodukter og kager. Kølerum er også vigtige inden for den medicinske og farmaceutiske industri såvel som for blomsterhandlere og gartnerier. Se flere kølerum på Nordiskstorkokken.dk.

Kølerum er generelt opdelt i to kategorier: “positive” kølerum, det vil sige rum med temperaturer over 0 °C, og “negative” kølerum, hvor temperaturen er lavere end 0 °C.

Generelt fungerer et kølerum ligesom et køleskab, bortset fra det faktum at strømmen, det kræver, er meget højere, og de tekniske begrænsninger er meget mere avancerede. Den vigtigste del i et kølerum er således køleenheden.

3 typer af kølerum

Vi har listet de tre vigtigste typer af kølerum op:

• Kølerum bestående af moduler

Dette kølerum kommer i form af et samlesæt, der består af forskellige præfabrikerede enheder: vægge, isoleringspaneler, loft, gulv, døre, skabe og andet tilbehør. Køleudstyret er tilpasset disse forskellige moduler.

Den største fordel ved denne kølerumsmodel er, at den kan fjernes og samles igen afhængigt af omstændighederne, og kan flyttes når det er nødvendigt. Generelt består dens køleenheder ikke af et enkelt stykke.

• Præfabrikerede kølerum (uden moduler)

Dette kølerum har mindst en væg bestående af præfabrikerede paneler. Samlingen udføres på stedet. Disse paneler samles permanent og kan derfor ikke afmonteres igen.

• Traditionelt kølerum

Væggene i et traditionelt kølerum er konstruerede. Dette muliggør en effektiv isolering, der reducerer varmeoverførslen udadtil. Dette kræver imidlertid, at du installerer en dampbarriere for at beskytte isoleringen.

Vælg det rigtige kølerum

Kølerum findes i mange størrelser og opsætninger. Først skal du estimere mængden af varer, der skal opbevares og konserveres. Er det nødvendigt, at en person kan komme ind og bevæge sig rundt i det kolde lagerrum? Skal du bruge en vogn eller pallevogn? Afhængigt af dine behov kan din installation være alt lige fra et simpelt køleskab til et stort kølerum med plads til mange kubikmeter af varer.

Det er således ikke bare en formalitet at vælge et kølerum til visse områder i din virksomhed, da de ofte er underlagt en række strenge krav og forskrifter. Dette udstyr er livsvigtigt for, at din virksomhed kan sælge de varer, I gerne vil. Derfor skal du omhyggeligt vælge en leverandør. Stil for eksempel dig selv disse spørgsmål:

• Tilbyder leverandøren et stort nok sortiment, der lader dig vælge mellem forskellige løsninger?
  • Spørg ind til deres leveringsmuligheder. Afhængig af virksomhedens størrelse og erfaring kan leverandørens tidsplaner variere betydeligt.