AUSTRALIEN: AVGÅNGAR FRÅN DEN LOKALA FLYGPLATS VARJE DAG

Oavsett var i Sverige du bor kan du dagligen flyga till svenskarnas drömresemål, Australien. Tillsammans har Singapore Airlines och SAS skapat en luftbro från alla delar i Sverige till landet Down Under och exotiska Sydostasien. En tvåsiffrig tillväxttakt för resor till Australien visar att allt fler förverkligar sin dröm om en resa till Australien.

Svenskarna drömmer om att resa till Australien, det visar en undersökning från Resias ”Resiabarometern”. Australien är nämligen nummer två på listan över de länder vi drömmer om att besöka och enligt siffror från MyPlanet och Singapore Airlines drömmer svenskar inte bara – de bokar resan och åker.

MyPlanet och Singapore Airlines upplever ett rekordstort intresse för både Nya Zeeland och Australien. 15 % fler än vid samma tidpunkt förra året har bokat en resa till ett av länderna på andra sidan jordklotet.

MyPlanet och Singapore Airlines upplever exempelvis en stor succé med rundresor. De börjar ofta i Sydney, går via Adelaide och Kangaroo Island – ett paradis för naturälskare och med kängurugaranti – och fortsätter sedan till Alice Springs med en 3–4-dagars expedition till Ayers Rock och Kings Canyon, med outback på nära håll. Sedan vidare till Cairns och världens största korallrev, Stora barriärrevet.

Mer än 100 avgångar i veckan

"Singapore Airlines erbjuder tillsammans med SAS en direkt luftbro till exotiska länder i Asien, och jag är väldigt stolt över vårt nätverk till Australien eftersom det gör att passagerarnas önskemål om upplevelser kan mötas mer flexibelt. Det finns 113 möjliga avgångar från Sverige till Singapore varje vecka och från Singapore till Australien finns det inget mindre än 134 flygningar per vecka", säger Vinod Patel, Sales Manager, Singapore Airlines. Vill man i stället till Nya Zeeland finns det 2 dagliga avgångar från Singapore.

Flyg från den lokala flygplatsen

I dag finns inget flygbolag som erbjuder direktflyg från Sverige till Australien. Direktförbindelse har annars hög prioritet för svenskarna när de väljer destinationer. Det visar Ticket Privatresors undersökning från december 2015. Undersökningen visar också att faktorer som avgångar från den lokala flygplatsen och smidig transfer etc. är viktiga. Från Linköping, Luleå, Kiruna, Skellefteå och Östersund har Singapore Airlines och SAS dagliga flyg, från Göteborg finns det 3–5 dagliga avgångar och från Stockholm 8–9 dagliga avgångar.

"Vi vet att en smidig resa är viktigt så att du kan njuta av din semester redan från början. Vi erbjuder en biljett för hela resan, korta transfers, bagagehantering hela vägen och naturligtvis både mat och underhållning. Vi använder de bästa, prisbelönta flygplatserna i Europa, och Changi Airport i Singapore har varit rankad som den bästa i världen under flera år i rad", avslutar Vinod Patel.

För alla som bor från Växjö och söderut är det lättast att åka till Köpenhamn och sedan flyga direkt till Singapore.

Många väljer att krydda resan till Down Under med ett besök i Singapore. Det finns många attraktiva transfer-aktiviteter i Singapore, som erbjuder en unik mix av Asien – storstad, bra mat, vackra stränder och shopping i mängder. Gå, cykla, spring, ta tåg eller taxi runt – allt är lätt och säkert morgon, middag och kväll.

Du kan boka flygresor med Singapore Airlines direkt på hemsidan singaporeair.com samt hos resebyråer som ticket.se, resia.se samt myplanet.se.

Antal avgångar till Singapore och Australien från svenska flygplatser
Avgångar från Stockholm – Singapore: 61 flyg per vecka

Avgångar från Göteborg – Singapore: 33 flyg per vecka

Avgångar från Linköping – Singapore: 12 flyg per vecka

Avgångar från Kiruna, Luleå, Östersund, Skellefteå – Singapore: 7 flyg per vecka från varje flygplats

Avgångar Singapore – Australien: 134 flyg per vecka

Avgångar Singapore – Nya Zeeland: 15 flyg per vecka

Samtliga avgångar går via någon av flygplatserna Frankfurt, Zürich, Köpenhamn, London, München eller Amsterdam

Länder svenskarna drömmer om att resa till:
1. USA
2. Australien
3. Italien
4. Kuba/Skottland
5. Spanien

Städer svenskarna drömmer om att resa till:
1. New York
2. Tokyo/Sydney/Rom
3. Los Angeles/San Francisco
4. London/Paris/Barcelona
5. Prag

Resiabarometern 2016, www.resiatravelgroup.se

Vilken av följande parametrar är viktigast för dig när du ska boka flyg för en privatresa?

När allt kommer kring prioriterar svensken ändå smidighet på resan när de väl ska boka.

1. Att det finns direktflyg till resmålet, 34 procent

2. Att väntetider vid ev. byten/mellanlandningar är korta, 16 procent

3. Att biljetten är så billig som möjligt, oavsett restid, 13 procent

4. Att det finns lokala avgångar från flygplats nära min hemort, 12 procent

5. Vilket flygbolag jag reser med, 12 procent

6. Att flyget går till en huvudflygplats, 3 procent

Källa: Ticket privatresor, Novus-undersökning december 2015.

Om Singapore Airlines

När Singapore Airlines grundades 1972 drevs företaget med en blygsam flotta på 10 flygplan till 22 destinationer i 18 länder, de flesta av dem i Asien. Sedan dess har Singapore Airlines strävat mot en konstant modernisering av sin flotta, innovationer inom produkt- och tjänsteutbud samt en marknadsledande position. På detta sätt har man lyckats etablera sig som ett premiumflygbolag. Singapore Airlines är i dag det företag i världen som fått flest utmärkelser. De har en modern flotta bestående av 104 passagerarplan och ytterligare 110 flygplan är beställda. Singapore Airlines linjenät, inklusive dotterbolagen SilkAir och Singapore Airlines Cargo, består av 104 destinationer i 37 länder.

Som medlem i Star Alliance skapade Singapore Airlines flyghistoria i oktober 2007: som första flygbolag någonsin flög de med det största passagerarplanet i världen, A380. Detta är helt i linje med bolagets strävan att vara en föregångare inom flygbranschen. I juli 2013 introducerade Singapore Airlines den nya generationens kabinprodukter och skapade en ny standard för flygresor i premiumsegmentet.

Singapore Airlines har vunnit åtskilliga utmärkelser för mat och vin ombord och har alltid värderat catering, service, underhållning och kvalitet högt. Samarbetet med Noma är ett i en lång rad initiativ som syftar till att skapa partnerskap som gagnar företagets kunder, inte bara på flygresan utan även på destinationen.

• flyg
  • kings canyon