Luftens bästa vinkällare: Klassiska druvor och innovativa gourmetupplevelser

När den brittiska tidskriften Business Traveller höll sin årliga prisutdelning ”Cellars in the Sky Award” gick de tre första platserna till Singapore Airlines, däribland det eftertraktade priset ”Best Overall Wine Cellar”. Singapore Airlines har en panel av vinexperter som säkerställer optimala vinupplevelser ombord – de smakar bland annat av vinerna i kabintryck och köper in dem 4–10 år innan de ska drickas. Men det är inte bara klassiska druvor som serveras, bolaget erbjuder också innovativa upplevelser som mousserande te – och inte minst Michelinmat till alla ombord.

På långdistans flygningar ställs det högre krav på komfort och en bra upplevelse och mat och dryck är några av de viktigaste parametrarna. Singapore Airlines har i många år fokuserat på att servera de bästa vinerna till sina passagerare. Det tar lång tid, vinerna köps in tio år i förväg i första klass och fyra år i förväg i Economy Class. Flygbolaget har etablerat en panel av globalt erkända vinexperter som varje år smakar sig igenom mer än 1000 olika viner. Vinprovningarna görs på samma sätt som när man provsmakar mat, under kabintryck, eftersom smaklökarna påverkas av höjden och den torra luften i flygplanet.

"Hur du som resenär upplever ett vin uppe i luften kan inte jämföras med hur du uppfattar samma vin på marken. För oss är det viktigt att ta ett extra steg för goda smakupplevelser ombord på flygplanet – både när det gäller mat och dryck. Vi har Michelinkockar som utvecklar vår mat och många av våra passagerare väljer att flyga med oss eftersom både mat och vin håller hög standard ombord", säger Vinod Patel, Sales Manager Sweden , Singapore Airlines.

Förutom det prestigefyllda priset som flygbolaget vann för den ”bästa vinkällaren” mottog Singapore Airlines ytterligare sex utmärkelser – två guld, ett silver och tre brons. Guldmedaljerna som togs emot var i kategorierna ”Best First Class Cellar” och ”Best Business Class Sparkling categories”.

Innovativa bubblor på skandinavisk flygning

På Singapore Airlines rutt mellan Köpenhamn och Singapore, som de flesta svenskar väljer, har resenärerna i Business Class kunnat njuta av en unik dryck – nämligen sommelier Jacob Kocembas exklusiva Sparkling Tea.

"Med Kocembas mousserande te får vi en skandinavisk touch på vår ”vinkällare”. Samtidigt är Kocembas dryck lättare än exempelvis champagne, och speciellt många kvinnliga resenärer uppskattar den", säger Allan Hoffery, Nordic Sales & Communication Manager Singapore Airlines. Singapore Airlines arbetar på att fortsätta samarbetet med en av de bästa sommelierna i Norden, Jacob Kocemba, så att de innovativa bubblorna kan få en permanent plats på vinlistan.

Det serveras årligen mer än två miljoner flaskor vin ombord på Singapore Airlines flygningar och 200 000 av dem är champagne. SIA är det enda flygbolaget i världen som serverar både Dom Pérignon och Krug Grande Cuvée för passagerare på Suites och First Class.

Singapore Airlines panel av vinexperter består av Oz Clark, Jeannie Cho Lee och Michael Hill Smith.

Se hur det såg ut när Singapore Airlines fick Michelinkockar att tävla om att skapa framtidens flygmat. https://vimeo.com/user11932194/review/160865155/6f89fc6d1f

• michelinkockar
  • flygbolag
  • långdistans flygningar