SINGAPORE AIRLINES FÖRSTA A350-900 ÄR LEVERERAT

Singapore Airlines fick i går sin första Airbus A350-900 levererad från Airbus Delivery Centre i Toulouse. Flygplanet är det första av 67 stycken av typen A350 som Singapore Airlines beställt från Airbus. Med avancerad teknologi och överlägsen drifteffektivitet kommer de nya flygplanen att ge kunderna en förbättrad reseupplevelse. Dessutom har bolaget beställt sju stycken av den ultra-långtgående modellen.

Presentationen av det första flygplanet firades i går med en ceremoni i Toulouse där både Singapore Airlines vd Mr. Goh Choon Phong, Airbus Executive Vice President Head of Programmes, Mr. Didier Evrard och Rolls-Royce President – Civil Aerospace, Mr. Eric Schulz närvarade.

"Flygplanet är en viktig nyckelfaktor för fortsatt tillväxt och utveckling av företaget. Köpet av A350-900 är ett exempel på Singapore Airlines långvariga engagemang för att driva en ung och modern flotta", sa Mr Goh vid leveransceremonin.

"A350-flyget kommer att bli en game-changer för oss, eftersom det ger möjlighet till fler non-stop långdistansflygningar, vilket kommer att hjälpa oss att förbättra vårt linjenät och vår konkurrenskraft samt utveckla Singapore som nav."

Mr Goh tillägger: "Utöver den senaste tekniken som kommer med de nya flygplanen kommer våra kunder att kunna njuta av vår senaste serie av inflight kabinprodukter på A350-900. Detta inkluderar vår prisbelönta Business Class, Premium Economy Class och Economy Class, liksom vårt avancerade inflight-underhållningssystem, Krisworld."

Från 2018 kommer ytterligare en långtgåendevariant av A350 läggas till i Singapore Airlines flotta, nämligen A350-900ULR. Flygplanet kommer att användas vid re-lanseringen av världens längsta non-stop flyg mellan Singapore och New York samt Los Angeles och en tredje destination i USA.

Det nya A350-900-flyget kommer att erbjuda 253 platser i tre olika klasser, 42 i Business Class, 24 i Premium Economy Class och 187 i ekonomiklass.

Flygplanet kommer till en början att vara stationerat på linjer i Asien, främst för att utbilda kabinbesättningen. Från 9 maj kommer flygplanet att trafikera på linjer i Amsterdam.

• sverige
  • amsterdam