Dansk design høster roser igen

Ny branche tilføjet til udmærkelsen af dansk design

I nyere tid har danske virksomheder som Hay, Normann Cophagen mfl. fået udenlandsk anerkendelse for deres design; nu kan en ny og anderledes virksomhed tilføjes til listen.

Dansk design bliver i udlandet associeret med et minimalistisk og enkelt udtryk, som vi blandt andet ser i møbler designet af Arne Jacobsen, smykker fra George Jensen eller elektronik fra Bang & Olufsen. Dansk design er manifesteret i mange grene af vores dagligdag, og ses nu også indenfor den hurtig voksende gaming-branche. Den danske virksomhed SteelSeries, som er global producent af headsets, keyboard, mus og andre accesories til gaming vandt i forrige uge hele to priser til IF Design award show, som blev afholdt i Munchen, Tyskland.

Den ene pris blev givet til virksomhedens Arctis Pro headset linje (Link), som af juryen bliver beskrevet således: ”The Arctis Pro series includes premium headsets designed for both PC and console gamers. Featuring a more serious design aesthetic that many competing products, with the use of materials like precision cast aluminum and spring steel creating a distinguished, luxury feel.”

(Steelseries Arctis Pro Wireless Headset)

Den anden pris hylder den måde virksomheden kommunikerer dets brand på gennem kampagnen "SteelSeries - For Glory" ( Link). Her lægger juryen vægt på innovation, funktionalitet, æstetik og ansvarlighed.

(SteelSeries - Go For Glory, videokampagne)

IF Design (International Forum design) er blandt verdens mest anerkendte organisationer, som kårer en bred vifte af produkter/virksomheder ud fra et ønske om at øge opmærksomheden på, hvor stor en rolle design spiller i vores hverdag og liv.

Hvad baner vejen for den succes, som danske virksomheder oplever i form af deres design? Mange virksomheder inklusiv SteelSeries får ikke produceret deres varer i Danmark, men ideen og grundtankerne bag designet stammer fra Danmark og kan findes blandt veteranerne som fx Arne Jacobsen – funktionalitet, enkelhed og kvalitet.

Vi designer målrettet produkter der har fokus på funktionalitet, komfort og kvalitet. I ordet funktionalitet ligger der i min optik en ide om at skabe et produkt der er enkelt og tar udgangpunkt i brugernes behov.” siger Rasmus Christian Madsen som er industriel designer hos SteelSeries.

Verden har ændret sig meget siden designere som Arne Jacobsen & Børge Mogensen introducerede hvad der i nutidens verden bliver anset for dansk kulturarv. De fundamentale principper er dog stadig at finde i nutidens produkter, og det er med til at udgøre fundamentet for succesen bag flere af de nyere danske virksomheders måde at indtænke design på. Vi kan i Danmark glæde os over at vi ikke blot høster anerkendelse for vores møbler og smykker – anseelsen breder sig til nye og hurtigt voksende industrier som for Steelseries tilfælde hedder Gaming.

• arctis
  • headset