Press release -

Testbirds omdefinierar mobiltesting – ger fjärråtkomst till tusentals Android-enheter på marknaden

Testingpionjären introducerar Global Real Device Network

Under Mobile World Congress 27 februari till 2 mars, lanserar Testbirds den innovativa och nyutvecklade testlösningen: Global Real Device Network (GRDN). Med den nya tekniken kan företag och organisationer testa program och mjukvara på så gott som marknadens alla Android smartphones och surfplattor, runt om i hela världen. Allt genom Testbirds egna testplattform.

Förra året lanserade Testbirds ”Testing 4.0”, där styrkorna av crowdsourced och molnbaserad mjukvarutesting kombinerades till en unik och innovativ serviceportfölj. Nu fortsätter företaget i sin strävan att revolutionera testingmarknaden och lanserar Global Real Device Network. GRDN tar tillvara på den stora mängd smarta enheter som finns i Testbirds crowd, bestående av 200 000 testare i 193 länder, och skapar en unik möjlighet för fjärrstyrd testning. Crowdtesters kan nämligen nu välja att ansluta och bevilja åtkomst till sina Android-telefoner och surfplattor. När enheten är ansluten kan den fjärrstyras av Testbirds kunder för att manuellt eller automatiserat testa appar, webbsidor och andra mjukvaror. Allt under direkta och realistiska förutsättningar – med en hög nivå av integritet och säkerhet.

Den nya testlösningen ger företag unika insikter från marknaden utan att de själva behöver äga, skapa eller ens använda sig av interna eller simulerade device farms. Kunderna får direkt åtkomst till riktiga enheter, från riktiga personer, runt om i hela världen. Detta leder till realistiska testresultat som tar hänsyn till viktiga lokala faktorer som exempelvis platstjänster, språkbarriärer och mobiloperatörer. Dessutom är alla enheter i GRDN ständigt up-to-date, då nya operativsystem kontinuerligt uppdateras av användarna. Om kunden vill testa på äldre enheter och programvaror, har Testbirds crowd även möjlighet att ge gammal hårdvara nytt värde och återuppliva telefoner och läsplattor de inte längre använder. Trots att enheterna är utspridda världen över, är den fjärrstyrda tekniken sömlöst designad, vilket gör att det känns som enheten är i din hand.

Som vanligt arbetar Testbirds med dataintegritet- och säkerhet som ledord. För att ta del av GRDN, måste Android-användaren installera en skräddarsydd app och skapar därmed en säker IPSec VPN-uppkoppling med Testbirds testplattform. Android-användaren har full kontroll över när enheten är öppen för testning och vilken typ av åtkomst som kunden har till respektive applikationer. För de kunder som önskar, kan testare bli ombedda att signera juridiska dokument som exempelvis sekretessavtal inför testningen. Allt för att alla parter ska känna sig trygga och för att skapa en säker testprocess.

“Vi vill garantera att våra kunder har tillgång till de bästa testlösningarna som finns på marknaden. Genom att utveckla Global Real Device Network, adderar vi ett kapitel till vad som är möjligt inom området för mobil mjukvarutestning. Nu möjliggör vi för företag och organisationer att fjärrstyrt samla in marknadens mest realistiska testresultat från alla GRDN-uppkopplade Android-enheter, var som helst i världen.” säger Georg Hansbauer, CTO på Testbirds.

Global Real Device Network lanseras på Mobile World Congress, där besökarna kan testa på Testbirds nya teknik (Hall 8.1, Bås I10). Därefter kommer en betaversion att finnas tillgänglig för alla kunder direkt på Testbirds egna testplattform.

• Science, technology

Testbirds was founded in 2011 by Philipp Benkler, Georg Hansbauer and Markus Steinhauser. Today, the company has over 100 employees with offices in London, Munich, Amsterdam and Stockholm. The company also has franchises in Eastern Europe and a sales partners in Italy. Under the slogan, “Testing 4.0 – The Next Generation of Quality”, Testbirds investigates software for user-friendliness and functionality issues through the use of crowd and cloud based technologies. With over 200,000 registered testers located in 193 countries, Testbirds is one of the world’s leading crowdtesting providers. The company also utilises cloud based technologies to support customers in optimising their digital products. The combination of the two testing methods delivers a unique portfolio that aims to take the quality of software to the next level.

For its innovative approach to software testing, Testbirds has received many awards. Recently, the company won the German Innovation Award 2017, and was shortlisted for the Digital Top 50 of 2016, as one of the Top 10 European B2B Scale-ups, according to Google and McKinsey. In the past, Testbirds also won the start-up competition, “IKT-Innovativ”, the Best-of-mobile Awards 2013 and the IT-INNOVATION Award 2014. As BITKOM partner Testbirds actively participates in diverse committees. When founded and during further development of its portfolio, Testbirds was funded by the Federal Ministry of Economics and Energy. The company shows social responsibility through its initiative towards fair working conditions in the crowdsourcing industry. More information about this can be found at http://www.crowdsourcing-code.com/

Tobias Brunner

Press contact Head of Marketing Communications