Inbjudan till pressmöte: Kontroversiell pristagare får årets Edelstampris

Edelstampriset är ett internationellt prestigefyllt pris, som delas ut för exceptionella insatser och stort civilkurage till försvar av mänskliga rättigheter. Årets pristagare offentliggörs måndagen den 10 november klockan 10.00 vid en pressträff på Armémuseum i Stockholm. Ceremonin och prisutdelningen äger rum på Riddarhuset i Stockholm tisdagen den 11 november. Vid prisutdelningen deltar bland annat ett femtiotal ambassadörer och diplomater, stationerade i Sverige.

Det är i år andra gången som Edelstampriset delas ut, och eftersom årets pristagare bedöms vara kontroversiell så offentliggörs och presenteras namnet på en pressträff på Armémuseum först dagen innan prisutdelningen. Efter pressträffen finns möjligheter till enskilda intervjuer med pristagaren.

Dagen efter prisutdelningen (12 november) arrangeras ett seminarium på temat: När ska det internationella samfundet våga stå bakom en individs civilkurage? På talarlistan står några av världens främsta experter inom mänskliga rättigheter och civilkurage.

Pressträff
Tid Måndag den 10 november, klockan 10:00.
Plats Armémuseum, Riddargatan 13, Vindsrummet i östra flygeln.

Prisutdelning
Tid Tisdag den 11 november, klockan 16:45-18:15. Mottagning från 18:15.
Plats Riddarhuset, Riddarhustorget 10, Gamla Stan.

Seminarium
Tid Onsdag den 12 november, klockan 09:30-11:45.
Plats Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1, Liljeholmen.

SEMINARIEPROGRAM

Seminarium onsdagen den 12 november med pristagaren om globalt ansvar:
När ska det internationella samfundet våga stå bakom en individs civilkurage?

09:30 Introduktion och intervjuer

• Introduktion av Caroline Edelstam, ordförande och medgrundare av Stiftelsen Harald Edelstam.
  • Intervju med pristagaren.
  • Intervju med dr. Carlos Castresana-Fernandez, åklagare i Spaniens högsta domstol som nu senast på uppdrag av Ban ki-Moon lett en CICIG-operationen i Guatemala. Han var även drivande i processen att få Pinochet dömd för de påstådda dödsfallen och tortyr av spanska medborgare.
10:30 Kaffepaus

10:45 Intervjuer

• Intervju med dr. Brian Palmer, socialantropolog, som undervisar i civilkurage vid bland annat universitetet i Uppsala, tidigare innehade han Torgny Segerstedt gästprofessur vid Göteborgs Universitet och har tidigare undervisat vid Harvard University.
  • Intervju med ambassadör Ewa Werner-Dahlin, tidigare svensk ambassadör i Guatemala 2006-2010.
11:15 Slutanmärkning
  • Slutanmärkning av ambassadör Hans Corell, styrelseledamot i Stiftelsen Harald Edelstam och tidigare hovrättsråd och FN:s undergeneralsekreterare för rättsliga frågor.
  • Frågestund.
11:45 Lunch
Lunch med pristagaren.

13:00 Enskilda intervjuer
Möjlighet till enskilda intervjuer med talarna.

Fakta om Stiftelsen Harald Edelstam
Stiftelsen Harald Edelstam administrerar Edelstampriset som delas ut för exceptionella insatser och stort civilkurage till försvaret av de mänskliga rättigheterna. Vidare uppmuntrar stiftelsen till civilkurage i ambassadör Harald Edelstams anda och arbetar med opinionsbildning och påverkans- arbete, utbildning och information, forskning och observation inom försvaret av mänskliga rättigheter. Stiftelsen står för en humanistisk livssyn, som grundar sig på de värderingar och principer, som i huvudsak kommer till uttryck i FN:s för förklaring om de mänskliga rättigheterna av år 1948 med efterföljande konventioner och internationellt accepterad folkrätt. Stiftelsen är en politiskt och religiöst obunden organisation.

Fakta om Edelstampriset (The Edelstam Prize)
Edelstampriset är ett internationellt pris som delas ut för exceptionella insatser och stort civilkurage till försvaret av de mänskliga rättigheterna. Pristagare till Edelstampriset kan vara enskilda personer eller personer som representerar en regering eller en nationell eller internationell organisation, som i handling har agerat i Harald Edelstams anda i ett land/länder där brott mot mänskliga rättigheter har begåtts, enligt internationell lag, av en regim eller annan stark maktutövare. Pristagaren ska ha visat stor förmåga att snabbt analysera en komplex situation och hitta vägar, även på ett okonventionellt och kreativt sätt, för att i praktisk handling försvara mänskliga rättigheter och ska i sådan svår eller tumultartad situation ha handlat på ett som haft avgörande betydelse för många utsatta människor eller direkt räddat människors liv. Civilkurage är en central parameter i urvalet av en vinnande kandidat. Det är en öppen nomineringsprocess vilket innebär att vem som helst kan nominera kandidater.

Juryn
Caroline Edelstam, barnbarn till Harald Edelstam och medgrundare av Edelstampriset är ordförande i den internationella prisjuryn. Andra medlemmar är domare Louise Arbour, tidigare FN:s kommissio- när för mänskliga rättigheter, domare Shirin Ebadi som har tilldelats Nobels Fredspris 2003 för hennes insatser för demokrati och mänskliga rättigheter, Mocambiques tidigare premiärminister, Pascoal Mocumbi, Philp Alston, tidigare FN:s specialrapportör för utomrättsliga avrättningar, Baltasar Garzón, som arbetade för Spaniens centrala brottmålsdomstol och som konsekvent kämpar för de mänskliga rättigheterna. Baltasar Garzón är mest känd för att han försökte få den chilenske diktatorn, general Pinochet dömd i domstol, för de påstådda dödsfallen och tortyr av spanska medborgare.

Fakta om Harald Edelstam
Den svenska diplomaten Harald Edelstam (1913-1989) är internationellt känd för att ha räddat livet på ett stort antal människor efter Augusto Pinochets militärkupp i Chile 1973. Edelstam är även känd för att under andra världskriget ha räddat livet på ett hundratal norska motståndsmän och judar i det naziockuperade Norge. Många andra människor i andra länder där han var verksam har också honom att tacka för sina liv.

Harald Edelstam utmärkte sig under sin diplomatiska karriär för sin kompetens, sitt engagemang i kampen för de mänskliga rättigheterna samt för sitt mod och civilkurage för att rädda människor från brutala diktaturer. Edelstam var en tidig förespråkare och symbol för vad som idag kallas ”R2P” – Responsibility to Protect., en diplomati engagerad i försvaret av de mänskliga rättigheterna.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Caroline Edelstam, ordförande och medgrundare av Stiftelsen Harald Edelstam
Tel: +46 706 98 72 23, e-post: caroline.edelstam@edelstamprize.org, webb: www.edelstamprize.org

• Diplomacy

• harald edelstam