Hållbarhet i detaljhandeln i fokus på ny konferens

I takt med att debatten om olika hållbarhetsfrågor som klimat, biologisk mångfald, egen hälsa och sociala villkor blir allt intensivare, så ifrågasätter allt fler av den nordiska dagligvaruhandelns kunder sina tidigare val och lojaliteter. Kunderna undersöker nya dieter, provar nya varumärken och vill också ha stöd och råd för att fatta rätt beslut. Den nordiska dagligvaruhandeln befinner sig i en brytningstid, där affärsmodeller och strategier behöver anpassas för att säkerställa fortsatt lönsamhet. För att underlätta och driva på transformationen tar event organisatören Diversified Business Communications UK nu initiativet till en ny årlig konferens, med fokus på kommunikationsstrategier. Sustainability in Retail Forum hålls i Malmö den 13 november.

Insikten om att vi måste förändra samhället för att det ska överleva har nu börjat få konsekvenser i form av ändrade köpbeteenden hos en allt större del av konsumenterna. I attitydundersökningar och kvittodata syns det tydligt att butikernas kunder försöker ändra sina inköp, och att det ställer dem inför nya utmaningar. När det tidigare har upplevts tillräckligt att välja miljömärkt, så försöker många nu snarare ändra sina dieter för att till exempel äta mer växtbaserat protein.

”Det är tydligt i våra undersökningar att en stor grupp konsumenter har kommit till ett läge där de omprövar sina vanor. Det inkluderar såväl vilka varumärken, som vilka kanaler de föredrar” säger Erik Elvingsson Hedén, som löpande undersöker nordiska konsumentattityder och varumärkens styrka genom Sustainable Brand Index ™.

Drivkraften för denna förändring är mycket stark, och medför en del frustration som i sin tur är en tydlig potential. För att kunna ta hem denna potential måste dagligvaruhandeln fortsätta det hårda arbetet med att förändra villkoren för produktionen av de varor de säljer, men framför allt behöver kommunikationsstrategierna utvecklas för att ge kunderna möjlighet att förändra sina vanor i den riktning de faktiskt vill.

”Kunden kommer i ökande omfattning välja den butik och det varumärke som de upplever ger bäst stöd för att framtidssäkra den egna konsumtionen. Det handlar inte bara om att dra ned på utgifterna för maten. De som snabbast integrerar hållbarhet i sin kommunikation kommer att vara vinnare de närmaste åren.” säger Erik Elvingsson Hedén.

Diversified Business Communications UK arrangerar flera mässor och events med focus på hållbarhet runt om i Europa. Dessutom ger man ut flera titlar som bevakar området med hållbarhetsdrivna affärer. Företaget ser att det finns ett gott utbud av varor som kan anses vara hållbara, men att branschens stora utmaning nu är att hjälpa kunderna att göra de hållbara val de faktiskt börjat eftersträva.

“Att hitta mer hållbara, miljövänliga sätt att ge service till kunderna är utan tvekan en av de största utmaningarna för nordiska detaljhandlare,” menar Carsten Holm, managing director på eventorganisatören Diversified Communications UK.

Årets upplaga av den nordiska konferensen Sustainability in Retail Forum, som äger rum den 13 november 2019, kommer därför att fokusera kommunikation, branding och marknadsföring. Konferensen riktar sig till högre chefer ansvariga för strategiutveckling och kommunikation. Bland de internationellt kända talarna märks; Erik Elvingsson Hedén (grundare av Sustainable Brand Index), Hanne Søndergaard (Chief Marketing Officer, Arla Foods), Professor Jens Norfält (University of Bath), Krista Sormunen (Marketing Strategist at Miltton Group) and Jesper Frederiksen (director of marketing strategy, Coop Danmark).

Konferensen äger rum parallellt med Nordic Organic Food Fair, en av de ledande internationella mässorna för ekologiska livsmedel och ekologisk livsstil. För mer information om talare, teman och för att anmäla sig till konferensen se www.sustainabilityinretailforum.com. Antalet deltagare är begränsat och konferensen förväntas bli fullbokad.

Gratis deltagande i mässan

Nordic Organic Food Fair, (som samarrangeras med Eco Life Scandinavia), anordnas återigen på MalmöMässan, onsdagen och torsdagen 13-14 november. Mer information och anmälan för fri entré finns på www.ecolifeshow.com eller www.nordicorganicfoodfair.com uppge kod PR123 (direct link: https://eventdata.uk/Forms/Form.aspx?FormRef=EcoB9Visitor&TrackingCode=PR123).

Frågor från medier och begäran om presspass:

Ansök om pressackreditering via denna länk:
Website: www.divcom.co.uk Twitter: www.twitter.com/DiversifiedUK

Frågor angående konferensen:

Dominic Roberjot
t: 01273 645128
e: droberjot@divcom.co.uk
Website: www.sustainabilityinretailforum.com/

Högupplösta bilder och logotyper finns för nedladdning här: www.ecolifeshow.com/press-releases/show-news.

Diversified Communications UK (Diversified UK) är en snabbt växande eventarrangör och förläggare, med sin bas i Brighton, Peterborough, Nailsworth och London. I Diversified UK’s portfolio ingår bl.a. Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair i Malmö, Sverige, Eco Living Iberia i Madrid, Spanien (nytt 2019); Organic Food Iberia i Madrid, Spain (nytt 2019); Natural & Organic Products Europe; Natural and Organic Awards; Natural Products News; och NaturalProductsGlobal.com. Mer information finns på: www.divcom.co.uk.

Diversified UK är en del av Diversified Communications, ett ledande internationellt medieföretag vars portfolio innehåller mässor och konferenser, mötesplatser online och både digitala och tryckta publikationer. Som producenter av dessa marknadsledande produkter, sammanför, utbildar och stärker Diversified Communications branschfolk i över 15 näringsgrenar som exempelvis: livsmedel, hälsovård, naturligt och ekologiskt, företagsledning och teknologi. Diversified Communications grundades 1949 och har sitt högkvarter i Portland, Maine, USA med verksamhet och kontor över hela världen. Diversified Communications är ett privatägt, tredje generationens familjeföretag. Mer information finns på: www.divcom.com.

Sharna Waid

Press contact PR & Content Manager +44 (0)1273 645134