Vehco Eco-Driving konkurrencen har reduceret CO2 udledning med 8.000 tons

I løbet af 2019 har mere end 9.000 chauffører deltaget i Vehco Eco-driving konkurrencen. Konkurrencen blev en stor succes med omkring 60 deltagende virksomheder ved hjælp af 114 grupper med ca. 4.100 køretøjer deltog. Dagab Backa vandt den mest prestigefyldte pris som den europæiske mester.

Den af Addsecure ejede flådestyringsvirksomhed Vehco bekendtgjorde i dag resultatet af deres konkurrence indenfor eco-driving – baseret på deres “Vehco eco-driving indeks” – for 2019. Alle Vehcos kunder har mulighed for at deltage i konkurrencen – og det er helt frivilligt. Kørselsadfærden blev betydelig forbedret under konkurrencen, som Vehco kunne konstatere under analysen af eco-driving-indekset, og i kraft af dette er der sket en stor besparelse af brændstof. En sammenligning af resultaterne fra Eco-driving konkurrencen 2017 (den 1. konkurrence, der blev gennemført) og 2019 vises der en estimeret besparelse på omkring 2.998.000 liter diesel. Dette betyder en reducering af CO2 udledning på ca. 7.915 ton samt en økonomisk besparelse på omkring 3.298.000 €!

Alle deltagende virksomheder delt i 6 forskellige klasser, baseret på lande (Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland og Frankrig). Desuden er der en separat gruppe for busser i Europe. Vehco har fulgt virksomhederne og konkurrencen i løbet af året og holdt øje med de største forbedringer, det bedste eco-driving momemtum o.l. Under konkurrencen har Vehco regelmæssigt opdateret et deltager-dashboard med præstationerne for at holde alle deltagende virksomheder løbende orienteret om resultaterne. ​Læs mere her.

Arla Foods vandt titlen som dansk mester
Som slutresultat vandt Arla Foods den danske gruppe. Se vinderne i hver klasse i tabellen: he

Company Competition class Vehco Eco-Driving Index, Q4 2020
Dagab Team Backa Transportvirksomhed, Sverige 89
Isaksson Karlsson, Team Växjö Busselskab (EU) 82,3
Ahola Team AT Cargo Transportvirksomhed, Finland 82,2
Transports PROUHEZE PARADIS Transportvirksomhed, Frankrig 80,9
Litra Gass Transportvirksomhed,, Norge 76
Danwerth Spedition KG Transportvirksomhed, Tyskland 73,2
Arla Foods Transportvirksomhed,, Danmark 72,3

Tygesen Transport bedste forbedringer
I konkurrencen var der også mulighed for at vinde en pris for bedste forbedringer i løbet af året jævnfør eco-driving indekset. Se de førende forbedringer i nedenstående tabel.

Company Competition class Improvement 2020
Thygesen Transport Bedste forbedring 16
Road Cargo Team Gävle 2. bedste forbedring 14,5
Samat Team Atlantique 3. bedste forbedring 10,3

Thygesen Transport bedste Eco Momentum
For at måle den totale indvirkning af eco-driving – det såkaldte ”eco momentum”, tjekker Vehco hver deltager af konkurrencen for dette. Eco momentum er det antal deltagende chauffører ganget med indeks forbedringen af virksomheden. Se de 3 virksomheder med det bedste eco momemtum i tabellen herunder.

Company Competition class Average Index Q4
Thygesen Transport Bedste Eco-Momentum 1008
Ahola Transports 2. bedste Eco-Momentum 930
Widéns Åkeri 3. bedste Eco-Momentum 434

Stort engagement blandt kunderne
Kundernes interesse for eco driving konkurrencen er steget støt, og de personer der arbejder med forbedring af kørselsadfærd og besparelse af brændstof og emission har udvist et stort engagement igennem hele eco driving konkurrencen.

– Arla Foods er meget stolte af at have modtaget prisen som ”Danish Champion In Eco-Driving 2019” for 3. år i træk. Det beviser at den fokus vi har på at køre grønt og spare diesel og dermed Co2 virker og falder godt i tråd med den rejse Arla Foods er på med at blive Co2 neutral i 2050. Det bidrager endvidere til at Arla Foods chauffører kører mere afslappet i trafikken og dermed er ambassadører for Virksomheden i trafikken, says Peter Sørensen, Senior Manager, Arla Foods A/S.

Ved at printe og vise ECO Drive værdierne og beregne på de penge der kan spares for vores chauffører. Så har chaufførerne selv taget téten på ECO Driving op, og det har givet et højere engagement fra dem end vi kunne forvente. Med fokus fra ledelsen fortsætter vores chauffører det høje engagement, says Jimmy Thygesen, Thygesen Transport.

Prisoverrækkelse i bedste “Grand Prix” stil
I de forrige år inviterede Vehco vinderne af eco-driving konkurrencen til prisoverrækkelse til hovedkontoret i Göteborg. I år vil der blive holdt lokale ceremonier I hvert land for at reducere CO2 udledningen i forbindelse med rejserne. Alle ceremonier bliver forbundet via en videokonference, således at den decentraliserede prisoverrækkelse vil blive i ”Melodi Grand Prix” stil. Samtidig med ceremonien vil de forskellige virksomheder dele deres erfaringer omkring eco-driving med hinanden og Vehco.

Pressekontakt Johan Stråkander, Marketing Manager Vehco AB, Tel +46 (0) 31 64 51 23, johan.strakander@vehco.com

• Data, Telecom, IT

• reducedco2emission
  • vehco
  • smart transport
  • eco-driving

Om Vehco
Vehco, grundlagt i 2001, er en førende europæisk virksomhed der tilbyder flådestyringssystemer (FMS), og Vehco er en del af AddSecure gruppen. Kerneforretningen er flådestyringssystemer til last- og varebiler. Vehco servicerer over 2.200 kunder og har kontorer i Sverige (hovedkontor), Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Polen og Spanien. Vehco tilbyder og sælger sine produkter igennem et dedikeret salgsteam og partnere i Europa og Nordamerika. Vehco har 250 ansatte og en årlig omsætning på 32 Millioner €.

AddSecure er en førende europæisk leverandør af sikring i forbindelse med kritisk kommunikation. Virksomheden forsyner over 100 000 kunder og partnere i hele Europa med løsninger til en sikker kommunikation og deres liv reddende applikationer. Det redder liv, sikrer ejendom samt vitale og sociale funktioner og hjælper virksomheder til en problemfri drift. AddSecure servicerer kunder i sikkerhedsbranchen, inden for bygningssikkerhed og automatisering, inden for digital pleje, i transport og logistik, forsyningsselskaber med mere. Kunderne forsynes med løsninger inden for Smart Alarms, Smart Care, Smart Grids, Smart Rescue og Smart Transport. Virksomheden blev grundlagt i starten af 70erne og har I dag mere end 550 ansatte i 12 lande. AddSecure har hovedkontor I Sverige og lokale afdelinger og et netværk af distributører I hele Europa. AddSecure’s ejere med aktiemajoriteten er Castik Capital, en europæisk privatfond med en langsigtet tilgang til værdiskabelse; den blev grundlagt i 2014.

Press contact Director Corporate Communications +46 70 689 52 08