Axiell Group förvärvar resterande ägarandelar i Axiell Media från Sveriges största förlag

Lund, Sverige, 16 maj 2017 – Axiell Group, världens ledande IT-leverantör med fokus på kultursektorn såsom bibliotek, skolor och museum, gör nu Axiell Media till ett helägt dotterbolag i koncernen. Axiell Group förvärvar resterande trettio procent av aktierna i Axiell Media, Skandinaviens ledande distributör av digitala böcker, från Bonnierförlagen AB, Norstedts Förlagsgrupps AB, Stiftelsen Natur & Kultur samt Piratförlagen Holding AB. Ägarkonstellationen har samarbetat sedan Axiell initialt förvärvade Elib 2015 och under perioden har bolaget ökat sin omsättning med närmare 25 %. Axiell Media blir nu en oberoende aktör med fokus på att skapa tekniskt innovativa lösningar för att vidareutveckla den skandinaviska marknaden för e-böcker, i samarbete med förlag, återförsäljare och bibliotek.

“Den svenska e-boksmarknaden har under 2016 ökat rejält i både kommersiella kanaler och hos biblioteken, tillväxten är mellan 10 och 60% beroende på format och kanal. Vi ser nu fram emot att fortsätta vara en partner till förlag, återförsäljare och bibliotek för att bidra till en positiv utveckling för läsande. På en marknad i snabb utveckling måste tiden mellan strategi till färdigt marknadskoncept vara kort och tillsammans med de tidigare ägarna så har vi kommit fram till att ett helägt bolag är den bästa lösningen. Nu kan vi också fullt ut dra nytta av de synergier som vi har inom Axiell-koncernen “säger Joel Sommerfeldt, President och CEO på Axiell Group.

Axiell Media har under det senaste året lanserat flera nya tjänster och försäljningskanaler såsom integration till Apple och MTM samt aggregatortjänsten Conecto. Marknaden är oerhört expansiv och att utveckla användarvänliga mobila lösningar är centralt för att underlätta för läsaren och nå nya målgrupper. Prenumerationstjänsterna växer och är idag en viktig komponent i hur media konsumeras, och kanalerna för distribution av e-böcker blir fler och mer kundanpassade. För biblioteken blir den digitala boken en allt viktigare väg för att nå prioriterade målgrupper, och också för förlagen är biblioteken en naturlig del av kanalmixen. Det är inom dessa områden som bolaget vill fortsätta satsa, och Axiell Media har förstärkt sin organisation för att i ännu större utsträckning möta efterfrågan från kunder och partners.

"Vi är såväl glada som stolta över att ha varit med på resan med att göra Axiell Media (tidigare Elib) till en ledande leverantör av distributionslösningar för digitala böcker i Norden. Nu, två år efter att Axiell blev huvudägare är det ett lämpligt tillfälle för oss att sälja våra sista andelar och vi ser istället fram emot att fortsätta samarbeta i en ny konstellation " säger Håkan Rudels, VD för Bonnierförlagen.

• axiell
  • förlag
  • digitala böcker
  • elib