Axiell Media förstärker styrelsen med bokbranschprofilen Maria Hamrefors

Stockholm, 5 februari 2021 - Axiell Media, ledande distributör av e-böcker och ljudböcker i Norden till återförsäljare och bibliotek, har vid en extra bolagsstämma valt in Maria Hamrefors som ordinarie ledamot i styrelsen. Maria Hamrefors har erfarenhet av strategiutveckling, M&A och verksamhetsstyrning från sin karriär inom bokbranschen och media och tillför kunskap som kommer att fortsätta att utveckla Axiell Medias erbjudande. Marias breda förankring i bokbranschen samt förståelse för dynamiken och affärsmodeller kopplat till digital media kommer att bidra till att stärka Axiell Medias position i Norden samt stötta en geografisk expansion.

”Maria bidrar med erfarenhet från operativt såväl som strategiskt arbete och jag ser fram emot att samarbeta med henne i Axiell Medias styrelse. Axiell Media är idag ledande i Norden för distribution av digitala och strömmade böcker till bibliotek och retail. Vår nästa resa är att stärka och bredda våra tjänster i Norden samt påbörja en expansion i Europa. Det kräver en aktiv styrelse med förståelse för affärsutveckling och den speciella dynamik som finns i en snabbrörlig bransch,” säger Joel Sommerfeldt, VD och Koncernchef Axiell Group.

Axiell Media utvecklar och distribuerar digitala produkter och tjänster för att optimera och skapa marknader för kunder inom retail, förlag, bibliotek och skolor – så att samhällets alla invånare ska kunna njuta av digitala böcker på sina villkor. Bolaget har idag 125 000 digitala böcker. Axiell Media har varit en stor del av den svenska digitaliseringsresan genom att hjälpa några av Sveriges största digitala bokhandlare såsom Adlibris, Bokus, Nextory, Bokus Play, BookBeat och många fler att enkelt sälja e-böcker och ljudböcker. Tillsammans med aktörer inom bibliotek- och förlagsvärlden har Axiell Media också skapat möjlighet för svenska bibliotek att ha tillgång till kanske världens största katalog av digitala böcker som gör det möjligt för låntagare att låna på jämställda villkor, inte minst genom Biblio app, som idag har 400 000 användare.

”Jag ser fram emot att engagera mig i Axiell Media och få vara en del i bolagets utveckling. Jag övertygad om att det finns stora möjligheter att fortsätta driva digitaliseringslösningar och tillgänglighet av media på ett hållbart sätt, som skapar förutsättningar för att branschen kan ge alla möjlighet att läsa. ” säger Maria Hamrefors.

Axiell Media är ett bolag inom den internationella koncernen Axiell Group som hjälper kultursektorn med tekniska lösningar för att tillgängliggöra konst, böcker, artefakter och mycket annat för att levandegöra historia och samtid för samhällets alla medborgare.

Eva Houltzen
VD Axiell Media
eva.houltzen@axiell.com

Axiell Media är den ledande distributören av e-böcker och ljudböcker i Skandinavien. Genom våra system distribuerar nästan 1000 skandinaviska förlag till kommersiella marknadsplatser som internetbutiker och abonnemangstjänster samt till bibliotek och skolor. Axiell Media grundades 2000 och är ett innovativt kunskapsföretag inom teknik och affärsmodeller för publicering, distribution och användning av e- och ljudböcker, såsom e-medialäsare och appar. Vi erbjuder en rad tjänster till våra leverantörer och kunder inom detta område (https://www.axiellmedia.com). Axiell Media är en del av Axiell Group (https://www.axiell.com/).