Axiell Media släpper e-böcker i appen Biblio

- Idag har Biblio 70 000 användare. Det har gjort att biblioteken har fått en helt ny kraft att hävda sig i det nya läslandskapet i Sverige. Man kan tala om det svenska ljudboksundret där vi jämfört med andra länder lyssnar mycket på böcker och det gäller både kommersiella aktörers appar och bibliotekens. Det är vi väldigt stolta över, säger Eva Houltzén, Vd för Axiell Media.

Det digitala utbudet och intresset från låntagarna är stort. Appen Biblio har funnits på biblioteken i cirka 18 månader med ljudböcker och har förändrat läsandet hos låntagarna. Idag lyssnar bibliotekens låntagare dubbelt så mycket som tidigare på ljudböcker. Det är ett genombrott i bibliotekens uppdrag att nå ut med läsning och litteratur av fler böcker och till fler medborgare och nå nya målgrupper som kanske ännu inte upptäckt biblioteken.

Under året som appen funnits har Axiell Media haft nära dialog med bibliotek och låntagare om önskemål om justeringar och utvecklingsområden. Under februari månad kommer Biblio i en ny version med ett antal förbättringar.

- Nu tar vi nästa steg i utvecklingen och utvecklar Biblio så att alla böcker samlas på ett ställe. Nu kan du lyssna på och läsa bibliotekets alla ljudböcker och e-böcker i en och samma app. Enkelt, tillgänglighetsanpassat och med en enda registrering via lånekortet. Vi passar också på att släppa bättre funktionalitet kopplat till sökfunktioner och bättre stöd för kategorihantering. Appen får också en liten ansiktslyftning, säger Eva Houltzén.

Med e-böcker i appen fortsätter Axiell att stötta bibliotekens digitala förändringsresa och stärker biblioteken i deras uppdrag att förbättra tillgänglighet för alla grupper, skapa läslust och stärka bildning, med ett verktyg som möter låntagarnas nya krav och önskemål på tillgänglighet och format.

Den uppdaterade appen släpps under februari. E-boksläsaren och utbudet i appen kommer successivt lanseras till samtliga bibliotek under våren 2019.

Dubblering av ljudböcker:

2017 stod ljudböckerna för 15 procent av alla digitala lån

Ett år senare när appen Biblio finns på marknaden står andelen lån av ljudböcker för drygt 30 procent av alla digitala lån i Axiell Medias plattform.

Axiell Media.

Axiell media förändrar hur, var och när människor läser eller lyssnar på digitala böcker. Vi förändrar hur förlag, återförsäljare och bibliotek säljer och sprider böckerna. Vi skapar hela tiden nya sätt för alla som jobbar med digital litteratur att hänga med marknaden, lusten och önskningarna hos kunderna. Vi är en del av bokbranschens förändring och har skapat befintliga modeller på bibliotek som gett de svenska låntagarna en unik tillgång till digitala böcker.

Axiell Media är en del av Axiell, ett it-bolag som erbjuder världsledande it-lösningar och tjänster för muséer, arkiv, bibliotek och skolor. Idag har Axiell 300 medarbetare och har kunder i över 55 länder. Läs mer på www.axiell.com

Kontakt för mer information:

Eva Houltzén

Vd, Axiell Media

Eva.houltzen@axiellmedia.com eller +46 70 690 22 67

Jenny Söderqvist

Marknadschef Axiell Media

Jenny.soderqvist@axiell.com eller +46 70 679 92 84

• media

Axiell serves libraries, schools, archives, museums and authorities with technically advanced and innovative solutions developed in close cooperation with its customers in 35 countries globally. More than 3000 library organizations with thousands of branches use an Axiell library management system and Axiell Arena, a tool for the virtual library. The systems for archives, libraries and museums, are used by over 3400 cultural institutions over the world. In addition, more than 3000 schools use an Axiell system. The Axiell Group, headquartered in Lund, has more than 300 employees based out of 24 offices in Sweden, Abu Dhabi, Australia, Canada, Denmark, Finland, Germany, the Netherlands, New Zealand, the UK and the USA. Together, we form one of the world’s largest companies in these sectors.

To find out more about us and our products, please visit http://www.axiell.com