Järfälla väljer WeLib till alla skolbibliotek

Lund, Sverige, 20 augusti 2018 – Axiell tillkännager idag att Järfälla kommun upphandlat skolbiblioteksystemet WeLib till alla sina skolbibliotek i kommunen. Anbudet innehöll ett stort antal avancerade krav på en modern digital skolsystemlösning och efter att ha genomgått en grundlig anbudsprocess ansågs WeLib vara det enda systemet som uppfyllde varje krav. Det innebär att ytterligare 8 200 elever kommer att få tillgång till WeLib och att cirka 24% av alla elever i Sverige har ett modernt digitalt skolbibliotek.

Axiells försäljningschef Joachim Läckberg kommenterar:

–Järfälla är en kommun som aktivt arbetar med att bygga upp fungerande strukturer för skolbibliotek. Så jag är glad, och ser deras val av WeLib som ett kvitto på att vårt system medverkar positivt till det arbetet.

WeLib är ett system som tillåter digital samverkan mellan lärare, bibliotekarie och elever. Eftersom systemet är webbaserat och en samlingsplats för hela skolbibliotekets både digitala och analoga resurser samt pedagogiskt material, så kan eleven bära med sig skolbiblioteket var de än befinner sig. Skolinspektionen fastställer i sin rapport ”Skolbiblioteket som pedagogisk resurs” 2018 att skolbiblioteken ska ha en utpekande roll i den reviderade läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens. De hänvisar också till forskning som visar på att skolbiblioteken utgör en betydande pedagogisk resurs och att samverkan mellan skolbibliotekarie och lärare har en gynnsam effekt på elevers lärande.

–Jag är mycket glad över att vi nu upphandlat ett gemensamt datasystem för skolbiblioteken i Järfälla, berättar Sofia Malmberg, samordnare för skolbiblioteken i Järfälla kommun.

–I upphandlingen fokuserade vi på att det system som valdes skulle kunna fungera som en pedagogisk plattform där skolbibliotekspersonalen lätt skulle kunna inspirera eleverna till läsning och fortsatt kunskapssökande. Det var även viktigt för oss att systemet skulle kunna fungera som en gemensam samarbetsyta för att kunna samutnyttja skolbibliotekens gemensamma mediebestånd, avslutar hon.

För mer information kontakta:
Lotta Ihse
Marknadschef Axiell Sverige
E-mail: lotta.ihse@axiell.com

Axiell erbjuder bibliotek, skolor, arkiv, museer och myndigheter tekniskt avancerade och innovativa IT-lösningar som utvecklats i nära samarbete med kunder i 55 länder. Mer än 3000 bibliotek och tusentals filialer använder ett av Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det digitala biblioteket. Systemen för arkiv, bibliotek och museer används av över 3400 kulturinstitutioner över hela världen och dessutom använder drygt 3000 skolor Axiells skolsystem. Axiell Group, med huvudkontor i Lund, har fler än 300 anställda baserat på 26 kontor i Sverige, Australien, Abu Dhabi, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Nya Zeeland, Storbritannien och USA. Tillsammans utgör vi en av världens största företag inom vår sektor. För mer information om oss och våra produkter, besök www.axiell.se.