JYSK groeit hard en opent nieuwe winkels in België

JYSK groeit hard en opent nieuwe winkels in België

JYSK België heeft in het boekjaar 2021/22 een recordomzet behaald van 78,9 miljoen euro. Dat is een groei van 18,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. JYSK vierde onlangs de mijlpaal van 50 winkels in België en wil dat aantal zo snel mogelijk verdubbelen.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam in het afgelopen boekjaar, dat liep van september tot en met augustus, uit op 4,6 miljoen euro. "Het was een uitdagend jaar, maar we kunnen trots zijn op onze resultaten", zegt Frank Christant, Country Manager van België, Frankrijk en Nederland.

Winkels openen en verbouwen

JYSK heeft het doel om 100 winkels te openen in België. In het nieuwe boekjaar kwamen er alweer drie bij. Behalve winkel nummer 50 in Bilzen opende JYSK ook de deuren in Zedelgem en Veurne.

Daarnaast worden bestaande winkels vergroot en omgebouwd naar winkelconcept 3.0. Begin volgend jaar wordt de laatste winkel in België voorzien van het nieuwste concept. Deze winkels hebben een stijlvolle houten vloer, beter lichtplan en ook wordt het assortiment aantrekkelijker gepresenteerd.

Verder opent JYSK begin volgend jaar een tijdelijk distributiecentrum in Nederland met de 500 bestverkopende artikelen, die ook bestemd zijn voor de winkels in België. Volgens de huidige planning begint in 2023 op het naastgelegen terrein de bouw van een eigen distributiecentrum.

Kracht van familiebedrijf

Ondanks wereldwijde uitdagingen zoals een hoge inflatie, tekort aan materialen en schaarste aan personeel, blijft JYSK dus investeren in de toekomst. "Dat is de kracht van JYSK als familiebedrijf", zegt Christant.

JYSK ziet sinds de zomer de eerste signalen dat de groei vertraagt vanwege de veranderende marktomstandigheden. "We merken dat de koopkracht onder druk staat door de stijgende prijzen. Ik verwacht dat we dat gaan terugzien in onze resultaten in het huidige boekjaar. Het is aan ons om klanten te laten zien dat we altijd een goede aanbieding hebben", aldus Christant.

Internationaal succes

JYSK beleefde ook internationaal een uitstekend jaar. De wereldwijde omzet nam met 11 procent toe tot een recordhoogte van 36,2 miljard Deense kronen (4,87 miljard euro). Ook de EBIT steeg naar het hoogste niveau ooit: 4,56 miljard Deense kronen (612 miljoen euro).

Ondertussen zet JYSK de internationale expansie door. Het afgelopen boekjaar werden 135 nieuwe winkels geopend in Europa. JYSK heeft nu ruim 3200 winkels in 48 landen. Komend voorjaar openen de eerste winkels in Turkije.

Resultaten JYSK België in 2021/22:

• Omzet: 78,9 miljoen euro
  • Omzetgroei: 18,3%
  • EBIT: 4,6 miljoen euro

Resultaten JYSK in 2021/22:

• Omzet: 36,2 miljard Deense kronen (4,87 miljard euro)
  • Omzetgroei: 11%
  • EBIT: 4,56 miljard Deense kronen (612 miljoen euro)

Over JYSK/À propos de JYSK

JYSK is een internationale winkelketen met Scandinavische roots die het voor jou gemakkelijk maakt om elke kamer in huis of je tuin in te richten. Met meer dan 3200 winkels en webshops in 48 landen heeft JYSK altijd een geweldig aanbod en vakkundige service in de buurt, ongeacht hoe klanten wensen te winkelen.
Oprichter Lars Larsen opende zijn eerste winkel in Denemarken in 1979. Momenteel heeft JYSK 30.000 collega’s in dienst. JYSK maakt deel uit van het familiebedrijf Lars Larsen Group met een totale jaaromzet van 5,255 miljard EUR in het financiële jaar 2020/2021. De jaaromzet van JYSK bedroeg 4,87 miljard EUR in het financiële jaar 2021/2022.

JYSK est un revendeur international d’articles pour la maison aux origines scandinaves qui facilite l’ameublement de toutes les pièces de la maison et du jardin. Avec plus de 3 100 magasins et boutiques en ligne dans 49 pays, JYSK propose toujours des offres exceptionnelles et un service compétent de proximité, quelle que soit la manière dont les clients souhaitent faire leurs achats. Le fondateur, Lars Larsen, a ouvert son premier magasin au Danemark en 1979. Aujourd’hui, JYSK emploie plus de 28 500 collaborateurs. JYSK appartient au Lars Larsen Group, groupe familial dont le chiffre d’affaires total est de 5,255 milliards d’euros pour l'exercice comptable 2020/2021. Le chiffre d’affaires de JYSK était quant à lui de 4,4 milliards d’euros pour l'exercice comptable 2020/2021.

Joanne Uenk

Press contact Sales & Marketing Manager Belgium, The Netherlands and France +31620730675

Over JYSK/À propos de JYSK

JYSK is een internationale winkelketen met Scandinavische roots die het voor jou gemakkelijk maakt om elke kamer in huis of je tuin in te richten. Met meer dan 3300 winkels en webshops in 48 landen heeft JYSK altijd een geweldig aanbod en vakkundige service in de buurt, ongeacht hoe klanten wensen te winkelen. In België telt JYSK 57 winkels verspreid over het hele land.
Oprichter Lars Larsen opende zijn eerste winkel in Denemarken in 1979. Momenteel heeft JYSK 31.000 collega’s in dienst. De jaaromzet in boekjaar 2022/23 bedroeg 5,2 miljard euro. JYSK is onderdeel van het familiebedrijf Lars Larsen Group.

JYSK est un revendeur international d’articles pour la maison aux origines scandinaves qui facilite l’ameublement de toutes les pièces de la maison et du jardin. Avec plus de 3 300 magasins et boutiques en ligne dans 48 pays, JYSK propose toujours des offres exceptionnelles et un service compétent de proximité, quelle que soit la manière dont les clients souhaitent faire leurs achats. En Belgique, JYSK possède 57 magasins dans tout le pays.
Le fondateur, Lars Larsen, a ouvert son premier magasin au Danemark en 1979. Aujourd’hui, JYSK emploie plus de 31 000 collaborateurs. Le chiffre d’affaires était quant à lui de 5,2 milliards d’euros pour l'exercice comptable 2022/2023. JYSK fait partie de l'entreprise familiale Lars Larsen Group.

JYSK Belgium