BELGIUM | 245 miljoen Milka paaseitjes rollen van de band in de Milka fabriek te Herentals

Belgen houden van chocolade en dan is Pasen natuurlijk de hoogdag bij uitstek. Opvallend is dat melkchocolade dit jaar niet langer de populairste thuis is. Voor het eerst staan volle witte paaseitjes op nummer één volgens chocolademerk Milka. De Milka-chocoladefabriek in Herentals heeft dit jaar in totaal maar liefst 2030 ton eitjes geproduceerd, wat neerkomt op zo’n 245 miljoen kleine chocolade eitjes. Ongeveer de helft hiervan (43% of 105 miljoen eitjes) blijft in België, de overige eitjes zijn bestemd voor het buitenland met Frankrijk en Duitsland op kop. Sommige eitjes worden zelfs helemaal naar Rusland uitgevoerd.

Belgische productie smaakt naar meer

Het paasweekend staat weer voor de deur, maar omwille van de geldende lockdownmaatregelen zullen grote paaszoektochten dit jaar opnieuw creatief, en in kleinere kring, moeten worden georganiseerd. Dat merkt ook Milka, de Belgische marktleider in chocolade paaseitjes[1]. Dit jaar ziet het chocolademerk een zekere daling in de productie van paaseitjes, maar de echte liefhebbers laten de omstandigheden niet aan hun hart komen. Er rolden dit Paasseizoen nog steeds 2030 ton of ongeveer 245 miljoen paaseitjes van de band in de Milka-chocoladefabriek in Herentals. 43% van die Belgische productie is bestemd voor de Belgische markt, gevolgd door Frankrijk (34%) en Duitsland (11%).

Voor de paaseitjes naar hartenlust kunnen gezocht, verzameld en verorberd worden, leggen ze een hele weg af. Het verhaal van een Milka-paaseitje begint bij een cacaoboon. De bonen worden bij aankomst in de fabriek schoongemaakt en in kleine stukjes (ofwel “nibsen”) gebroken. Die nibsen worden nadien geroosterd volgens specifieke methodes die ervoor zorgen dat de aroma’s maximaal bewaard blijven. In een volgende fase worden de stukjes vermalen tot cacaomassa, de basis van vloeibare chocolade. Deze chocolade wordt in de karakteristieke paaseivormpjes of ‘moules’ gegoten en voor de specifieke smaken gevuld met een romige of krokante vulling. Eens afgekoeld, zijn de eitjes klaar om in hun wikkel te draaien en rollen ze van de band, klaar om van gesmuld te worden. Dit hele productieproces werd in beeld gebracht in deze video.

Melkchocolade paaseitje krijgt concurrentie

Na jarenlang onbetwist op nummer 1 te staan qua populairste smaak, moet het melkchocolade eitje in 2021 plaats maken voor de volle witte chocolade eitjes. Zij zijn uitgegroeid tot absolute favoriet, op de voet gevolgd door Melk Praliné Croquant en Oreo als afsluiter van de top drie. Milka produceert in totaal negen verschillende smaken: Melk, Wit, Melk Biscuit, Melk Noisettine, Melk Creme, Melk Praliné Croquant, Wit Praliné, Daim en Oreo. Goed nieuws voor de liefhebbers die niet kunnen kiezen, mix-verpakkingen bevatten tot wel vijf verschillende smaken per zakje. Weg keuzestress.

Benieuwd welke weg een paaseitje aflegt voor het in de supermarkt te vinden is? Neem een kijkje achter de schermen van de Milka-fabriek te Herentals via deze link.

[1] Milka bekleedt marktleiderspositie met 55% marktaandeel voor paaseitjes in 2020 Nielsen rapport. (EQ Sales TOT BE - MAT P13 2020).

Milka is een wereldwijd bekend chocolademerk en internationaal een van Mondelēz International ‘s meest gewaardeerde merken. Milka’s unieke lila-kleurige verpakking en de beroemde lila koe zijn alom bekend bij iedereen. Sinds de eerste Milka Alpenmelkchocolade 120 jaar geleden, is en blijft tederheid de kern van het merk.

Over Mondelēz International in België

Mondelēz International heeft sterke roots in België en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, LU, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, Grany en Stimorol. België is de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, Pims, LEO en Côte d’Or. Mondelēz International is er uniek gepositioneerd daar de voedingsproducent nr. 1 is in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Het bedrijf is nummer 2 inzake kauwgum. De onderneming stelt in de Benelux ruim 2000 mensen te werk en is gebaseerd in Mechelen. In België heeft de onderneming 3 productiefaciliteiten: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek in Namen voor smeltkaas. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Bezoek www.mondelezinternational.com en www.facebook.com/mondelezinter... voor meer informatie of volg ons op Twitter via www.twitter.com/MDLZ