BELGIUM | Magie schuilt in de kleinste dingen - zoals in één van de 245 miljoen Milka paaseitjes van Belgische makelij

Belgen houden van chocolade en dan is Pasen natuurlijk de hoogdag bij uitstek. Opvallend is dat melkchocolade dit jaar niet langer de populairste thuis is. Voor het eerst staan volle witte paaseitjes op nummer één volgens chocolademerk Milka. De Milka-chocoladefabriek in Herentals heeft dit jaar in totaal maar liefst 2030 ton eitjes geproduceerd, wat neerkomt op zo’n 245 miljoen kleine chocolade eitjes. Ongeveer de helft hiervan (43% of 105 miljoen eitjes) blijft in België, de overige eitjes zijn bestemd voor het buitenland met Frankrijk en Duitsland op kop. Sommige eitjes worden zelfs helemaal naar Rusland uitgevoerd.

Belgische productie smaakt naar meer

Magie schuilt in de kleinste dingen. Als die kleine dingen dan ook nog eens chocolade eitjes zijn, kan een magisch Pasen niet meer stuk. Het paasweekend staat weer voor de deur, maar de lockdownmaatregelen bezorgen de paashaas nog steeds kopzorgen. De grote paaszoektochten zullen dit jaar opnieuw creatief, en in kleinere kring, moeten worden georganiseerd. Dat merkt ook Milka, de Belgische marktleider in chocolade paaseitjes1. Dit jaar ziet het chocolademerk een zekere daling in de productie van paaseitjes, maar de echte liefhebbers laten de omstandigheden niet aan hun hart komen. Er rolden dit Paasseizoen nog steeds 2030 ton eitjes of ongeveer 245 miljoen paaseitjes van de band in de Milka-chocoladefabriek in Herentals. 43% van die Belgische productie is bestemd voor de Belgische markt, gevolgd door Frankrijk (34%) en Duitsland (11%).

Melkchocolade paaseitje krijgt concurrentie

Na jarenlang onbetwist op nummer 1 te staan qua populairste smaak, moet het melkchocolade eitje in 2021 plaats maken voor de volle witte chocolade eitjes. Zij zijn uitgegroeid tot absolute favoriet, op de voet gevolgd door Melk Praliné Croquant en Oreo als afsluiter van de top drie. Milka produceert in totaal negen verschillende smaken: Melk, Wit, Melk Biscuit, Melk Noisettine, Melk Creme, Melk Praliné Croquant, Wit Praliné, Daim en Oreo. Goed nieuws voor de liefhebbers die niet kunnen kiezen, mix-verpakkingen bevatten tot wel vijf verschillende smaken per zakje. Weg keuzestress. Als nieuwigheid lanceert Milka dit jaar bovendien ook de Oreo paashaas en een heuse Egg Hunt Basket.

Magie schuilt in de kleinste dingen

Om de paashaas toch een handje toe te steken, lanceert Milka ‘Magie schuilt in de kleinste dingen’. Iedereen leerde het voorbije jaar om de kleine momenten thuis te koesteren en Pasen is een mooi moment om dit in de verf te zetten. Aldus lijst Milka enkele leuke activiteiten op:

• Chocoladetoren: Maak een zo hoog mogelijk bouwwerk met paaseitjes en chocoladefiguren. Je mag alles gebruiken wat je thuis kan vinden, maar let op: je moet het slim aanpakken. De eitjes rollen namelijk heel gemakkelijk weg.
  • Maak je eigen haan: wat heb je nodig? Twee vellen papier, kleurtjes en een nietjesmachine. Teken de omtrek van je hand twee keer op het papier en knip uit. Knip een snavel, hanenkam en lel uit en plak die op de duim van de uitgeknipte handjes. Plak er pootjes onder en niet de twee handjes met beide uiteinden aan elkaar. Kleine handjes kan je voorzichtig over een theelichtje schuiven en grotere handjes passen perfect rond een fles of mok. Sfeer en gezelligheid verzekerd!
  • Egg Hunt: Op eitjesjacht gaan is niet alleen voor kinderen. Maak er een wedstrijdje van onder huisgenoten. Kies elk een kamer uit en verstop de eitjes op de moeilijkste, kleinste of grappigste plekken. En zoeken maar! De persoon met de meeste gevonden eitjes wint. Tip: zorg wel dat elke deelnemer een lijstje maakt van waar alle eitjes verstopt zijn. Het risico dat er eentje vermist raakt, is immers groot en dat zou natuurlijk zonde zijn.
  • Paastakken: Paaseitjes vind je niet alleen op de grond. Met deze Paastakken kan je ook zoeken in de lucht! Wat heb je nodig? Enkele takken uit de tuin, gekleurde wol, decoratieve washi tape, lint, een lijmpistool, een vaas en natuurlijk Milka paaseitjes. Omwikkel de takken met gekleurd linkt, vrolijke washi tape of wol. Neem een stukje wol of lint en draai dit rond een Milka eitje. Lijm dit goed vast. Hang nu alle eitjes vast aan de takken en zet de takken in een mooie vaas. En smullen maar!

Benieuwd welke weg een paaseitje aflegt voor het bij jou thuis opduikt? Neem samen met ons een kijkje achter de schermen van de Milka-fabriek te Herentals in de video hieronder of via deze link.

Milka is een wereldwijd bekend chocolademerk en internationaal een van Mondelēz International ‘s meest gewaardeerde merken. Milka’s unieke lila-kleurige verpakking en de beroemde lila koe zijn alom bekend bij iedereen. Sinds de eerste Milka Alpenmelkchocolade 120 jaar geleden, is en blijft tederheid de kern van het merk.

Over Mondelēz International in Benelux

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) is wereldleider op het gebied van chocolade, koekjes, kauwgom, snoepgoed en poederdranken. Mondelēz International is actief in ongeveer 150 landen en had in 2020 een jaaromzet van ongeveer US$ 27 miljard. Mondelēz International heeft sterke roots in de Benelux en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, Lu, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, Grany, Time Out, LiGA en Stimorol. De Benelux-regio is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, LiGA en Côte d’Or. In België is Mondelēz International marktleider in chocolade, koekjes en cream cheese, en nummer 2 in kauwgum. In Nederland is het bedrijf marktleider inzake koekjes, chocolade en cream cheese, en ook aktief in het kauwgumsegment.

Mondelēz International stelt in de Benelux ruim 2000 mensen te werk en heeft, naast de hoofdzetels in Mechelen (België) en Breda (Nederland), productiefaciliteiten in Herentals en Namen.

Bezoek www.mondelezinternational.com voor meer informatie of volg ons op Twitter via www.twitter.com/MDLZ

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) est un leader mondial sur le marché du chocolat, des biscuits, des chewing-gums et des bonbons, et des boissons en poudre. Mondelēz International est présent dans 150 pays et enregistre en 2020 un chiffre d’affaires d’environ 27 milliards de dollars. La société est présente au Benelux depuis 1870. Le portefeuille inclus des marques appréciées du public telles que Côte d’Or, Lu, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, Grany, Time Out, LiGA et Stimorol. Le Benelux est en fait le berceau des marques phares telles que Côte d’Or, TUC et Prince et LiGA.

En Belgique, Mondelēz International est leader en chocolat, biscuit et fromage frais, et numéro 2 en chewing-gum. Aux Pays-Bas, la société est leader en biscuit, chocolat et fromage frais, et active dans le segment des chewing-gums.

Mondelēz International emploie un peu plus de 2000 personnes au Benelux, réparties dans les deux sièges se trouvant à Malines (Belgique) et à Breda (Pays-Bas) ainsi que les sites de fabrication situés à Herentals et Namur. Rendez-vous sur www.mondelezinternational.com ou suivez-nous sur Twitter® @MDLZ.

Margaux van der Mieden

Press contact Het PR Bureau Press Agency MDLZ Netherlands +31206702232