Broodwinners! Philadelphia helpt broodverspilling tegen te gaan met lekkere croque-recepten

Uit recent onderzoek1 blijkt dat in België brood een van de meest verspilde voedselitems is. Philadelphia, gekend om zijn zuivelspreads, lanceert het project De Broodwinners om deze verspilling tegen te gaan. Met de campagne wil het Belgen bewust maken van het probleem maar ook inspireren met verschillende oplossingen.

Uit onderzoeken van Too Good To Go en Voedselverlies.be2 blijkt dat in België meer dan 9 miljoen sneetjes brood wekelijks worden weggegooid, dat staat gelijk aan bijna 1 miljoen euro aan brood dat wekelijks wordt verspild. Philadelphia besloot recent een nieuwe bevraging1 naar voedselverspilling te organiseren, waarbij brood opnieuw bovenaan stond bij voedsel dat vaakst wordt verspild.

• In Vlaanderen eet 49,2% geen producten na de houdbaarheidsdatum en in Wallonië is dat 61%.
  • In Vlaanderen heeft 80,8% en in Wallonië 83% standaard brood in huis.
  • Bijna 70% van de Belgen heeft soms tot heel vaak brood in huis dat bijna vervalt.
  • In Vlaanderen wordt brood (54%), aardappelen (46,4%) en rijst (41,6%) het vaakst weggegooid. In Wallonië is dat rijst (50,4%), brood (45,4%) en aardappelen (40,2%)*.
  • Losse ingrediënten (zoals brood) die bijna vervallen worden in Vlaanderen door 28,6% van de inwoners weggegooid en in Wallonië is dat door 34%.
  • In Vlaanderen heeft slechts 7,2% in de week nooit losse ingrediënten in huis en in Wallonië 6,8%.

Brood is bij Belgen dus een populair ingrediënt dat ze steeds in huis hebben maar het wordt ook het vaakst weggegooid. In 2022, met de economische onzekerheid, zien we een verandering in gedrag waarbij mensen meer en meer restjes gaan opgebruiken en food waste proberen te beperken3. Philadelphia wil consumenten helpen om verspilling, meer bepaald broodverspilling, aan te pakken en te verminderen door hen te inspireren om ‘oud’ brood toch nog te gebruiken.

Philadelphia Broodwinners: “Word een broodwinner en haal het beste uit je broodresten”

Brood van een paar dagen oud is vaak lekkerder als je het roostert of grillt. Philadelphia biedt daarom tal van leuke recepten om je brood om te toveren tot een lekkere croque. Zo hoef je ‘oud’ brood niet weg te gooien, ga je verspilling tegen en spaar je enkele centjes uit. En iedereen houdt toch van een smakelijke croque?

Tineke de Wispelaere, Senior Brand Manager Philadelphia Benelux: We willen mensen helpen om verspilling, meer bepaald broodverspilling, aan te pakken en te beperken door hen te inspireren met verschillende recepten om er heerlijke croques van te maken.”

Philadelphia zet zich in tegen voedselverspilling

Philadelphia is al jaren bezig met iniatieven tegen voedselverspilling. Zo doneert het moederbedrijf van Philadelphia, Mondelēz International, standaard producten aan de Belgische Federatie van Voedselbanken en biedt het merk inspiratie en tips om te koken met restjes.

Recepten onder embargo tot 6 februari:

De nieuwe Philadelphia Geitenkaas & Rozemarijn zal vanaf week 6 nationaal verkrijgbaar zijn, de nieuwe Philadelphia Plantaardig zal vanaf week 6 exclusief verkrijgbaar zijn bij Delhaize en vanaf week 12 nationaal.

Bronnen:

1Day One, Foodwaste in Belgium, Augustus 2022, n=1000 | België
Day One Philadelphia Foodwaste research.pdf

2Bron: Welk Voedsel Wordt Verspild 2021 | EU

Voedselverlies en consumentengedrag bij Vlaamse huishoudens | België

3Bron: GfK Behavior Change april 2022 | EU

*Binnen de categorie ‘Brood, graanproducten, aardappelen, rijst, deegwaren en peulvruchten’

Over Philadelphia

Philadelphia is 's werelds populairste zuivelspread. Het pioniersmerk plaatst innovatie al meer dan 100 jaar centraal, door te anticiperen op nieuwe behoeftes en gebruik te maken van baanbrekende technologieën om te voldoen aan zowel de verwachtingen op het gebied van kwaliteit, als aan de uitdagingen van de planeet.

De onmiskenbare smaak van Philadelphia - een mix van versheid en smeuïgheid – creëert heerlijke momenten om van te genieten, alleen, met familie of met vrienden. De Philadelphia zuivelspread biedt een gevarieerd aanbod: het is verkrijgbaar in meerdere variëteiten (nature, light) en in verschillende smaken.

Over Mondelēz International in Benelux

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) is wereldleider op het gebied van chocolade, koekjes, kauwgom, snoepgoed en poederdranken. Mondelēz International is actief in ongeveer 150 landen en had in 2021 een jaaromzet van ongeveer US$ 29 miljard. Mondelēz International heeft sterke roots in de Benelux en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, Lu, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, LiGA en Stimorol. De Benelux-regio is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, Pim's, LEO, LiGA en Côte d’Or.

In België is Mondelēz International uniek gepositioneerd daar de voedingsproducent nr. 1 is in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Het bedrijf is ook actief in het kauwgumsegment. In Nederland is het bedrijf marktleider inzake koekjes en cream cheese, nummer 2 in chocolade en ook actief in het kauwgumsegment.

De onderneming stelt in de Benelux ongeveer 2000 mensen te werk en heeft, naast de hoofdzetels in Mechelen (België) en Breda (Nederland), 3 productiefaciliteiten in België: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek in Namen voor smeltkaas. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Bezoek www.mondelezinternational.com en www.facebook.com/mondelezinternational voor meer informatie of volg ons op Twitter via www.twitter.com/MDLZ