BELGIUM | Mondelēz International lanceert voor tweede jaar op rij het State of Snacking™-rapport

Mondelēz International lanceert voor tweede jaar op rij het State of Snacking™-rapport, waaruit blijkt dat snacken en eten tussen de maaltijden door een steeds belangrijkere rol zijn gaan spelen in het leven van consumenten wereldwijd.

Tijdens de COVID-19 pandemie werd snacking beschouwd als een bron van comfort, verbinding en een gemeenschapsgevoel in eenzame dagen. Uit de studie, uitgevoerd in samenwerking met “The Harris Poll” bij duizenden consumenten in twaalf landen, blijkt ook dat de consument een sterke focus legt op bewust omgaan met snacks zowel wat betreft gezondheid, voedingswaarde en emotioneel welzijn.

De bevindingen van het rapport geven inzicht in de behoeften van de consument. Dit beter begrip stelt Mondelēz International in staat om de toekomst van snacking verder vorm te geven en consumenten de snacks aan te bieden die ze willen (waar, wanneer en hoe ze deze snacks willen).

De Belgische markt maakte geen deel uit van de studie, maar het Benelux-team van Mondelēz International deelt graag enkele bijkomende lokale inzichten in consumentengedrag bij ons; op basis van Nielsen Data:

Nieuwe eetgewoonten
& veranderde winkeltrends:

• Een snack creëert een me-time momentje voor thuiswerkende Belgen – de kleine traktaties worden belangrijker nu vele mensen van thuis moeten werken (JOMO – the Joy Of Missing Out)
  • Out of home locaties waren tijdelijk gesloten en bezoekjes aan de supermarkt worden beperkt tot een minimum, wat maakt dat er minder interactie met bepaalde merken is en er terugval merkbaar is in verkoop van kauwgum en individuele repen (bijv. Trident of Toblerone)
  • Consumenten herontdekyen koken en bakken, wat gepaard gaat met stijging in verkoop van koekjes die mee worden verwerkt in gebakjes (bijv. Oreo of Philadelphia cream cheese voor het bakken van cheesecakes, Bastogne of Côte d’Or)
  • Online shoppen wordt stilaan populairder bij de Belgische consument, maar blijft in internationale vergelijking eerder beperkt. Het betreft hier eerder geplande shopping, dan impulsaankopen.

Veranderend consumentengedrag - er zijn grosso modo twee types te onderscheiden:

1. Belgische consumenten zoeken naar merken die ze vertrouwen.

• Bewuste consumtie: In deze onzekere tijden gaan ze op zoek naar kwaliteit, gezondheid & veiligheid. De focus komt meer te liggen op kwaliteit, minder op kwantiteit. Ook kiest de consument vaker voor gekende merken.
  • Sterke interesse in bio-producten, lokale producten en gezonde snackvarianten (minder suiker, natuurlijke ingrediënten, geen additieven)
  • Zoektocht naar vertrouwen vertaalt zich ook in nostalgisch shoppen: consumenten gaan op zoek naar snacks die goede herinneringen oproepen of snacks uit de kindertijd.
  • Na afloop van de eerste lockdown, bij het heropenen van de scholen en bedrijven, keerden Belgische consumenten terug naar hun oude gewoontes, maar ze gingen wel bewuster om met snacking. 60% van de respondenten gaf ook aan dat ze opnieuw meer de focus zouden leggen op prijs (tijdens de hamsterperiode en de eerste lockdown, waarin promoties verboden waren, was deze gevoeligheid weg bij deze groep consumenten)

2. Prijsbewuste consumenten

• Op zoek naar “value for money”, veel minder geneigd om extra te betalen voor meer duurzame producten en steeds gevoelig voor promoties.

Gelieve hierbij het Engelstalige persbericht en het volledige State of Snacking™-rapport te vinden.

Over Mondelēz International in Benelux

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) is wereldleider op het gebied van chocolade, koekjes, kauwgom, snoepgoed en poederdranken. Mondelēz International is actief in 150 landen en had in 2019 een jaaromzet van ongeveer US$ 26 miljard. Mondelēz International, heeft sterke roots in de Benelux en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, Lu, Milka, Philadelphia, TUC, Lu Prince, Grany, Time Out, LiGA en Stimorol. De Benelux-regio is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, LU Prince, LiGA en Côte d’Or. In België is Mondelēz International marktleider in chocolade, koekjes en cream cheese, en nummer 2 in kauwgum. In Nederland is het bedrijf marktleider inzake koekjes, nummer 2 in het chocoladesegment en het cream cheese segment, ook actief in het kauwgumsegment.

Mondelēz International stelt in de Benelux ongeveer 2000 mensen te werk en heeft, naast de hoofdzetels in Mechelen (België) en Oosterhout (Nederland), productiefaciliteiten in Herentals en Namen.

Bezoek www.mondelezinternational.com voor meer informatie of volg ons op Twitter via www.twitter.com/MDLZ

Press contacts

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) is wereldleider op het gebied van chocolade, koekjes, kauwgom, snoepgoed en poederdranken. Mondelēz International is actief in ongeveer 150 landen en had in 2021 een jaaromzet van ongeveer US$ 29 miljard. Mondelēz International heeft sterke roots in de Benelux en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, Lu, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, LiGA en Stimorol. De Benelux-regio is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, Pim's, LEO, LiGA en Côte d’Or. In België is Mondelēz International uniek gepositioneerd daar de voedingsproducent nr. 1 is in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Het bedrijf is ook actief in het kauwgumsegment. In Nederland is het bedrijf marktleider inzake koekjes en cream cheese, nummer 2 in chocolade en ook actief in het kauwgumsegment.
De onderneming stelt in de Benelux ruim 2000 mensen te werk en heeft, naast de hoofdzetels in Mechelen (België) en Breda (Nederland), 3 productiefaciliteiten in België: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek in Namen voor smeltkaas. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) est un leader mondial sur le marché du chocolat, des biscuits, des chewing-gums et des bonbons, et des boissons en poudre. Mondelēz International est présent dans 150 pays et enregistre en 2021 un chiffre d’affaires d’environ 29 milliards de dollars. La société a un ancrage fort au Benelux et y opère depuis 1870. Le portefeuille comprend des marques clés telles que Côte d’Or, LU, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, LiGA et Stimorol. Le Benelux est le berceau de marques emblématiques telles que LiGA, TUC, Prince, Pims, LEO et Côte d'Or. En Belgique, Mondelēz International y occupe une position unique puisque le producteur alimentaire est numéro 1 dans la catégorie du chocolat, des biscuits et du fromage à la crème. L'entreprise est également active dans le segment des chewing-gums. Aux Pays-Bas, la société est leader en biscuit et fromage frais, numéro 2 en chocolat et active dans le segment des chewing-gums.
L'entreprise emploie plus de 2000 personnes au Benelux, réparties dans les deux sièges se trouvant à Malines (Belgique) et à Breda (Pays-Bas) ainsi que les sites de production situés à la Belgique : un site biscuiterie-chocolaterie à Herentals (LU & Milka) et 1 usine à Namur pour le fromage fondu. La biscuiterie de Herentals est l'une des plus grandes usines de biscuits d'Europe avec une production annuelle de 70 000 tonnes de biscuits.