Mondelēz International verdubbelt investering in het Cocoa Life Programma, goed voor een totale investering van 1 miljard dollar tegen 2030

Het bedrijf doet een oproep voor sectorbrede actie.

• Duurzaamheid vormt een pijler van de langetermijnstrategie voor groei en versnelling van de organisatie;
  • Tegen 2030 wordt er 600 miljoen dollar extra geïnvesteerd in de volgende fase van Cocoa Life;
  • Het doel is om tegen 2030 de schaal te vergroten en samen te werken met ongeveer 300.000 boeren;
  • Mondelēz International roept op tot meer samenwerking binnen de sector en publiek-private partnerschappen om de systematische problemen aan te pakken en de leefomstandigheden van de boeren te verbeteren.

Chicago, 27 oktober 2022 - Mondelēz International (Nasdaq: MDLZ) kondigt de volgende fase van haar Cocoa Life programma aan, en zal er tegen 2030 600 miljoen dollar extra in investeren. Dit komt neer op een totale investering van 1 miljard dollar sinds de start van het programma in 2012, met als doel om tegen 2030 het cacao-volume op grote schaal te verhogen en met ongeveer 300.000 boeren samen te werken. Met deze investering wil Mondelēz International een fundamentele samenwerking in de sector op gang brengen. Dit om systematische uitdagingen op het gebied van milieu en mensenrechten aan te pakken en de levensomstandigheden van cacaoboeren te verbeteren.

"Als een van 's werelds grootste snackproducenten is het onze prioriteit om onze belangrijkste ingrediënten, zoals cacao, juist te blijven produceren. Cocoa Life staat centraal in deze strategie", aldus Dirk Van de Put, Chairman & CEO, Mondelēz International. "Hoewel we enthousiast zijn over de belofte rond onze investeringen, roepen we op tot meer sectorbrede inspanningen en acties om de impact te vergroten. Dit houdt ook in dat we nieuwe publiek-private partnerschappen moeten opzetten om een baanbrekende samenwerking op gang te brengen en de cacaosector samen vooruit te helpen."

Mondelēz International introduceerde Cocoa Life in 2012 om het aanbod van duurzamere cacao te waarborgen. Daarnaast streeft Cocoa Life er dankzij een geïntegreerde aanpak naar om in één programma de onderliggende oorzaken van de systemische problemen in cacaosector tegen te gaan. Daartoe behoren de landbouwproductiviteit, het levensonderhoud van boeren, de ontwikkeling van gemeenschappen en het helpen bestrijden van kinderarbeid en ontbossing. Tien jaar later heeft het programma meer dan 200.000 boeren bereikt, 400 miljoen dollar geïnvesteerd en meetbare resultaten verwezenlijkt, waaronder:

• Het netto-inkomen van de boeren is gestegen, in Ghana met ongeveer 15% en in Ivoorkust met ongeveer 33%;
  • De cacao-opbrengsten zijn hoger en het percentage boeren dat een voldoende inkomen verdient is met dubbele cijfers gestegen;
  • 61% van de Cocoa Life-gemeenschappen in West-Afrika beschikken over controlesystemen ter bestrijding van kinderarbeid (Child Labor Monitoring and Remediation System, CLMRS). Dit zou tegen 2025 100% moeten zijn.

Op basis van essentiële lessen die het bedrijf trok uit de afgelopen 10 jaar kan Mondelēz International het Cocoa Life-programma in een hogere versnelling brengen en sneller vooruitgang boeken, want er moet nog veel werk worden verzet. Tot die lessen behoort de implementatie van een geïntegreerde aanpak om de impact te vergroten op een manier die aangepast is aan de boer, de gemeenschap en het land. Daarnaast focust het programma zich op hogere inkomens voor de boeren en snellere innovaties in de cacaoproductie. Dit wordt ondersteund door stimulansen om de kleinschalige cacaoteelt te professionaliseren en nieuwe klimaatbestendige productiemodellen te introduceren.

Tegen 2030 wil Cocoa Life het aantal boeren en hun gezinnen met een fatsoenlijk inkomen verhogen, de kinderbeschermingssystemen versterken en de toegang tot kwaliteitsonderwijs in de Cocoa Life-gemeenschappen verbeteren. Daarnaast streeft het programma ernaar om wereldwijd geen ontbossing te hebben op de Cocoa Life-boerderijen. De aandachtspunten van het programma zijn onder meer:

• Inkomens voor boeren: Samenwerken aan een mechanisme voor een fatsoenlijke prijs voor boeren en samenwerken met vrouwengroepen om extra ondernemingskansen te ontwikkelen;
  • Kinderbescherming en onderwijs: Controlesystemen ter bestrijding van kinderarbeid (Child Labor Monitoring and Remediation System, CLMRS) verder uitbreiden en actief deelnemen aan publiek-private partnerschappen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren;
  • Geen ontbossing: Helpen om de monitoringsystemen voor ontbossing te versterken, agrobosbouw te bevorderen en bosbehoud aantrekkelijker te maken.

"Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Cocoa Life zijn we verheugd om de volgende fase aan te kondigen", aldus Christine Montenegro McGrath, Senior Vice President en Chief Impact and Sustainability Officer van Mondelēz International. "Hoewel we vooruitgang hebben geboekt en impact hebben gehad, staan cacaoboeren en hun gemeenschappen nog steeds voor grote uitdagingen. We zijn vastbesloten om blijvende veranderingen in de hele cacaosector te helpen verwezenlijken. Daarom verdubbelen we de geïntegreerde aanpak van Cocoa Life. We weten dat alleen een sectorbrede langetermijnstrategie, ondersteund door alle spelers in de sector, regeringen van producerende en consumerende landen en maatschappelijke organisaties, tot blijvende impact zal leiden."

Duurzaamheid vormt vanaf nu een van de vier pijlers van de langetermijn groeistrategie van de organisatie - die erop gericht is langetermijnwaarde te creëren voor het bedrijf en haar stakeholders in de hele waardeketen. Daarom bouwt deze investering voort op de belangrijkste lessen die zijn getrokken uit de geïntegreerde aanpak van Cocoa Life en 10 jaar aan meetbare impactresultaten.

Over Cocoa Life

Cocoa Life is het wereldwijde duurzaamheidsprogramma voor cacao van Mondelēz International. Cacao is de essentie van onze chocolade en van vitaal belang voor ons bedrijf, dus we streven ernaar om ervoor te zorgen dat het ‘op een juiste manier gemaakt' wordt. Om dat te bewerkstelligen, moeten we de complexe uitdagingen aanpakken waarmee cacaoboeren en hun gemeenschappen worden geconfronteerd, zoals klimaatverandering, genderongelijkheid, armoede en kinderarbeid. Cocoa Life pakt deze uitdagingen op holistische wijze aan in zes cacaoproducerende landen: Ghana, Ivoorkust, Indonesië, de Dominicaanse Republiek, India en Brazilië. We werken ter plaatse, samen met de mannen en vrouwen die hun brood verdienen met cacao, en richten ons op waar we het verschil kunnen maken om kansen te creëren: het transformeren van de cacaoteelt tot een bewuste keuze, het creëren van inclusieve en mondige gemeenschappen en de bescherming en het herstel van bossen.

Meer informatie is te vinden op de website van Cocoa Life: www.cocoalife.org.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen. Woorden, en variaties van woorden, zoals "zullen", "kunnen", "verwachten", "streven", "doelstelling", "voortzetten" en soortgelijke uitdrukkingen zijn bedoeld om deze toekomstgerichte verklaringen aan te duiden, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, verklaringen over: Mondelēz International's strategische prioriteiten en groeistrategie; Mondelēz International's toekomstprestaties, inclusief de toekomstige omzet- en winstgroei; plannen om de portefeuille van Mondelēz International te hervormen en zijn leidersposities in chocolade en koekjes alsook in gebakken snacks uit te breiden; Mondelēz International's leiderspositie in snacking; volatiliteit op de wereldwijde consumenten-, grondstoffen-, transport-, arbeids-, valuta- en kapitaalmarkten; consumentengedrag, consumptie- en vraagtrends en de activiteiten van Mondelēz International in ontwikkelde en opkomende markten, haar kanalen, merken en categorieën; Mondelēz International's strategieën, doelen, doelstellingen en initiatieven op het gebied van milieu, sociaal en bestuur en duurzaamheid; en waardecreatie op lange termijn. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn onderhevig aan een aantal risico's en onzekerheden, waarvan vele buiten de controle van Mondelēz International liggen, waardoor de werkelijke resultaten van Mondelēz International wezenlijk kunnen verschillen van de resultaten die in deze toekomstgerichte verklaringen worden vermeld. Zie ook de risicofactoren van Mondelēz International, zoals ze van tijd tot tijd kunnen worden gewijzigd, die zijn opgenomen in de indieningen bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, met inbegrip van het meest recente jaarverslag op formulier 10-K en kwartaalverslagen op formulier 10-Q. Er kunnen andere factoren zijn die Mondelēz International momenteel niet bekend zijn of die zij momenteel als onbelangrijk beschouwt en die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten van Mondelēz International wezenlijk verschillen van de resultaten die in de toekomstgerichte verklaringen worden voorspeld. Mondelēz International verwerpt en neemt geen enkele verplichting op zich om enige toekomstgerichte verklaring in dit persbericht bij te werken of te herzien, behalve wanneer dit vereist wordt door de toepasselijke wet- of regelgeving. Bovendien kunnen historische, actuele en toekomstgerichte verklaringen over duurzaamheid gebaseerd zijn op maatstaven voor het meten van vooruitgang die nog in ontwikkeling zijn, interne controles en processen die zich blijven evolueren en veronderstellingen die in de toekomst kunnen veranderen.

Over Mondelēz International in Benelux

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) is wereldleider op het gebied van chocolade, koekjes, kauwgom, snoepgoed en poederdranken. Mondelēz International is actief in ongeveer 150 landen en had in 2021 een jaaromzet van ongeveer US$ 29 miljard. Mondelēz International heeft sterke roots in de Benelux en is er al sinds 1870 actief. Het portfolio omvat belangrijke merken zoals Côte d’Or, Lu, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, LiGA en Stimorol. De Benelux-regio is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, Pim's, LEO, LiGA en Côte d’Or.

In België is Mondelēz International uniek gepositioneerd daar de voedingsproducent nr. 1 is in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Het bedrijf is ook actief in het kauwgumsegment. In Nederland is het bedrijf marktleider inzake koekjes en cream cheese, nummer 2 in chocolade en ook actief in het kauwgumsegment.

De onderneming stelt in de Benelux ruim 2000 mensen te werk en heeft, naast de hoofdzetels in Mechelen (België) en Breda (Nederland), 3 productiefaciliteiten in België: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek in Namen voor smeltkaas. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Bezoek www.mondelezinternational.com en www.facebook.com/mondelezinternational voor meer informatie of volg ons op Twitter via www.twitter.com/MDLZ

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) est un leader mondial sur le marché du chocolat, des biscuits, des chewing-gums et des bonbons, et des boissons en poudre. Mondelēz International est présent dans 150 pays et enregistre en 2021 un chiffre d’affaires d’environ 29 milliards de dollars. La société a un ancrage fort au Benelux et y opère depuis 1870. Le portefeuille comprend des marques clés telles que Côte d’Or, LU, Milka, Philadelphia, TUC, Prince, LiGA et Stimorol. Le Benelux est le berceau de marques emblématiques telles que LiGA, TUC, Prince, Pims, LEO et Côte d'Or.

En Belgique, Mondelēz International y occupe une position unique puisque le producteur alimentaire est numéro 1 dans la catégorie du chocolat, des biscuits et du fromage à la crème. L'entreprise est également active dans le segment des chewing-gums. Aux Pays-Bas, la société est leader en biscuit et fromage frais, numéro 2 en chocolat et active dans le segment des chewing-gums.

L'entreprise emploie plus de 2000 personnes au Benelux, réparties dans les deux sièges se trouvant à Malines (Belgique) et à Breda (Pays-Bas) ainsi que les sites de production situés à la Belgique : un site biscuiterie-chocolaterie à Herentals (LU & Milka) et 1 usine à Namur pour le fromage fondu. La biscuiterie de Herentals est l'une des plus grandes usines de biscuits d'Europe avec une production annuelle de 70 000 tonnes de biscuits.

Rendez-vous sur www.mondelezinternational.com ou suivez-nous sur Twitter® @MDLZ.

Margaux van der Mieden

Press contact Het PR Bureau Press Agency MDLZ Netherlands +31206702232