Persbericht: Meer dan 650 duurzame helden in 80 gemeenten

Vandaag, 25 september 2018, is het precies drie jaar geleden dat de Verenigde Naties (VN) de ‘Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling’ ondertekenden. De agenda omvat 17 doelstellingen om van de aarde een betere plek te maken tegen 2030. Daarom organiseerde de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) van 18 tot 25 september de ‘Week van de Duurzame Gemeente’. 80 lokale besturen zetten meer dan 650 Duurzame Helden in de bloemetjes.

600 Duurzame Helden

De helden zijn burgers, verenigingen, scholen en bedrijven die dagelijks bijdragen aan de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s). Het zijn bijvoorbeeld bioboeren, waterbewuste scholen, gezinnen die hun auto delen, genderbewuste bedrijven, mensen die bijles geven etc.

Op www.duurzamegemeente.be leer je alle helden kennen en vind je een overzicht van alle feestelijkheden die de deelnemende gemeenten organiseerden.

Verdere actie noodzakelijk

De VVSG blikt terug op een succesvolle week. ‘De lokale besturen zijn superbelangrijk om de SDG’s in de praktijk om te zetten. Het is dan ook heel fijn dat dit initiatief zo massaal leefde op het terrein,’ zegt Wim Dries, voorzitter van de VVSG.

Het werk is hiermee niet af. Samen met de lokale besturen werkt de VVSG de komende maanden aan instrumenten waarmee de nieuwe bestuursploegen aan de slag kunnen om de SDG’s als basis te nemen voor hun beleid. ‘We maken de mensen warm voor de SDG’s en vertalen ze ook in maatregelen die in de gemeenten het verschil kunnen maken,’ aldus Dries.

Meer weten over Agenda 2030? Wereldwijd worden deze week duizenden acties op touw gezet om de verjaardag van de SDG’s te vieren. Je vindt een mooi overzicht op de campagnewebsite van de VN: http://act4sdgs.org.

• Politiek