Steden en gemeenten zorgen voor kwetsbare inwoners met honderdduizenden warme maaltijden en telefoontjes

In volle coronacrisis brachten de Vlaamse gemeenten naar schatting meer dan 212.000 warme maaltijden per maand naar kwetsbare burgers. Bijna 295.000 mensen kregen tijdens de lockdown een telefoontje van de gemeente om te polsen hoe het met hen ging en of ze misschien hulp nodig hadden. Gemeenten stimuleerden ook hun inwoners om zorg te dragen voor elkaar. Uit een bevraging van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) bij haar leden blijkt zo dat die ook tijdens de crisis bijzondere aandacht hadden voor hun meest kwetsbare en eenzame inwoners. Vanaf 8 juni hernemen de lokale dienstencentra de meeste activiteiten.

Warme maaltijden

In april 2020, volle coronacrisis hebben de lokale besturen ongeveer 212.113 warme maaltijden aan huis bezorgd, 30% meer dan in april 2019. Mensen konden niet meer op bezoek bij mekaar en ook de lokale dienstencentra waar anders heel wat mensen ’s middags gaan eten, moesten dicht. Daardoor nam de bedeling van warme maaltijden aan huis een vlucht. ‘Wie anders in het lokale dienstencentrum kwam eten kreeg vanaf dag 1 van de coronacrisis een kwaliteitsvolle maaltijd aan huis geleverd. Het aantal thuis geleverde maaltijden is in de loop van de crisis alleen maar gestegen, ook door de kracht van mond-aan-mond-reclame, zegt Gerda Vos, centrumleider Ten Hove uit Hove.

Telefoontje doet wonderen

Om te garanderen dat niemand zich gedurende de lockdown in de steek gelaten voelde, belden heel wat gemeenten naar kwetsbare personen: ze polsten bij 293.285 huishoudens naar de gezondheidstoestand en of ze misschien hulp nodig hadden. ‘Lokaal weet men het best waar de leemtes zijn waardoor mensen in de problemen kunnen geraken tijdens een crisis van deze omvang. De gemeenten hebben oplossingen bedacht en hebben zich op zeer snelle termijn georganiseerd zodat iedereen de hulp kon krijgen die nodig was,’ zegt Wim Dries, voorzitter van de VVSG. ‘Deze lokale ondersteuning is misschien niet altijd zichtbaar maar wel zeer belangrijk.’

Inzet van vrijwilligers

Steden en gemeenten stimuleerden ook de eigen inwoners om zorg voor elkaar te dragen. Zo goed als iedere gemeente zette acties op om buurtzorg te stimuleren: mensen helpen met kleine boodschappen en klusjes, voordeurgesprekken, de hond uitlaten of het maken van mondmaskers. Vaak gebeurde dit via het hulpplatform #OnzeGemeenteHelpt .

Geleidelijke doorstart activiteiten lokaal dienstencentrum

Vanaf 25 mei 2020 mochten de lokale dienstencentra opnieuw één op één activiteiten (kapper, pedicure) organiseren. De grote doorstart komt er vanaf vandaag 8 juni 2020: dan is een groepsaanbod (met inschrijving) zowel in openlucht (vb. wandelingen, fietstochten) als in de lokalen mogelijk (vb. lessen, clubs). Ook het aanbieden van maaltijden ter plekke is weer mogelijk, al beslist iedere lokaal dienstencentrum zelf over de datum waarop het restaurant terug opent. Er gelden ook specifieke veiligheidsmaatregelen.

Meer informatie: Nathalie Debast, persverantwoordelijke VVSG, 0497/31.80.77