Blueair inomhusluftrenarna tar hem två stora innovations- och designpriser på Europas ledande teknikmässa, IFA Berlin

Berlin, Tyskland, 6:e september 2014 – Blueair, världsledande inom inomhusluftreningsteknik, har fått de högsta priserna för två av sina nya produkter som lanserades på teknikmässan IFA Berlin 2014, i den tyska huvudstaden. Det svenska företagets extremt högpresterande Pro XL och de iögonenfallande Blue-inomhusluftrenarna valdes som Innovation & Design Awards-vinnare av industriforskningsfirman Envisioneering.

Envisioneerings domare valde vinnarna av Innovation & Design Awards från fler än 50 företag som släppte nya produkter under ShowStoppers, en visning som samlar försäljare och media på IFA Berlin-mässan. Fler än 1500 utställare använder IFA Berlin för att visa upp sina senaste tankegångar och innovativa produkter.

Produkterna bedöms efter sin konstruktionskvalité, inklusive tekniska specifikationer och tillverkningsmaterial, produktens tänkta användningsområde/funktion, värde för användaren, estetik och designkvalité, samt hur produktens design och nytänkande direkt mäter sig med andra på marknaden.

"Vi var väldigt glada när båda de nya produktserier vi lanserade belönades med priser för att de tar nya teknologier till marknaden. Vi är banbrytande på att ge folk renare, mer hälsosam luft att andas hemma, på jobbet och på fritiden," sade Bengt Rittri, grundare och VD för Blueair, ett multinationellt inomhusluftteknikföretag som säljer till fler än 50 marknader i hela världen.

"Både Pro XL och Blue flyttar fram gränserna för design och teknologi, och använder flera tekniker för att skapa en wow-faktor för alla som vill andas luft utan de mängder av luftburna föroreningar som finns i moderna hem och kontor."

“Vi är extremt stolta över vår designfilosofi, som nu har resulterat i att alla Blueair-produkter har belönats med utmärkelser över hela världen. Det är fantastiskt att vi fick dessa två utmärkelser redan innan den officiella produktlanseringen," sade Rittri.

Blueair Pro XL är världens mest kraftfulla inomhusluftrenare och levererar prestanda i en helt ny klass, då den kan rena luften i upp till 110 kvadratmeter stora rum på allt otäckt, från PM2.5-dammpartiklar via kemikalier till virus, på ynka 12 minuter.

Inomhusluftrenaren Blue från Blueair är den första inomhusluftrenare som är specifikt utvecklad för dagens yngre, mer hälsomedvetna generation. Den är inomhusluftrenarnas 'Swatch' och rensar ett rum på 50 kvadratmeter på praktiskt taget allt skadligt i luften, samt kan modifieras med mängder av coola färger att välja mellan.

Envisioneering-prisvinnarna bedöms av en framstående panel bestående av oberoende ingenjörer och medlemmar av fackpressen. Vinnarna väljs bland de många kandidater som lanserar nya produkter under presseventet ShowStoppers, produktvisnings-eventet för journalister på IFA Berlin-mässan den 4:e september 2014.

Sold in over 50 countries around the world, Blueair delivers home and office users more clean indoor
air for enhanced user health and wellbeing faster than any competing air purifier thanks to its commitment to quality, energy efficiency and environmental care. A Blueair air purifier works efficiently, silently to remove 99.97% of allergens, asthma triggers, viruses, bacteria and other airborne pollutants.