Blueair lanserar framtidens luftrenare för hälsosammare inomhusluft

Blueair lanserar framtidens luftrenare för hälsosammare inomhusluft

Berlin, 3:e September 2014 ­– Blueair, Sveriges globala teknikföretag inom inomhusluftrening, visar upp framtidens luftreningsteknik och hur den förändrar våra liv till det bättre när vi umgås, arbetar, bor och leker.

Som ett led i forskningen kring renare, mer hälsosam luft och hur den passar ihop med tekniken och vår livsstil, har Blueair lanserat en ny fullspektra-familj av smarta inomhusluftrenare så att du kan kontrollera luften du andas – både hemma och på arbetsplatsen.

Blueairs avancerade, extremt tysta filter- och lufttillförselteknik tar bort praktiskt taget alla föroreningar från inomhusluften, inklusive virus, kemikalier och PM2.5-damm, i allt från den uber-effektiva PRO-serien, avsedd för större arbetsplatser, till den minimalistiska Blue-serien som riktar sig mot en yngre, nyare generation användare.

"Vi anser att vår helt nya Pro-serie är världens mest effektiva, supertysta luftrenare, då Pro XL klarar att rena inomhusluft i ett slutet utrymme på 100 kvadratmeter på bara 12 minuter," säger Blueairs grundare och VD Bengt Rittri.

"Våra fräcka Blue-luftrenare levererar dessutom fantastisk prestanda för ett överkomligt pris, till en yngre och mycket välinformerad, teknikkunnig generation som ser en hälsosammare livsmiljö som en naturlig del av sin livsstil både hemma, på fritiden och på jobbet."

Blueairs nya modellserie återspeglar insikten att rening av inomhusluft har växt fram i en värld där hemmen byggs allt tätare för att spara energi. Det är ett miljömässigt problem som resulterar i inomhusluft flera gånger mer förorenad än utomhusluften, med instängda allergiframkallande ämnen, damm, virus och kemikalier som samlas i aldrig tidigare uppmätta mängder.

Miljömyndigheter i Europa, Asien och USA har alla fastställt att inomhusluften i våra hem, kontor, sjukhus och fritidsmiljöer är flera gånger mer förorenad än luften utanför på gatan. På kort sikt kan vi inte göra något för att stoppa föroreningar från kraftverk, tung innerstadstrafik eller kemikalier från hushållsrengöringsprodukter, men vi kan motverka deras effekter genom att använda spännande teknologier som Blueairs för att ta bort alla otäckheter från den luft vi andas inomhus," sade Rittri.

Rittri sade att inomhusluftrenare borde vara en lika naturlig del av ett modernt hem som ett kylskåp eller en dammsugare. Han noterade även den stora mängden forskningsbevis från miljöskyddsmyndigheter i både EU och USA, som kopplar ihop förorenad inomhusluft med en mängd olika luftvägs- och andningsproblem.

Blueairs kompletta sortiment av intressanta, högeffektiva inomhusluftrenare kan beskådas på IFA Berlin i Tyskland, mellan 5-10 september, i bås 107, hall 9.

Sold in over 50 countries around the world, Blueair delivers home and office users more clean indoor
air for enhanced user health and wellbeing faster than any competing air purifier thanks to its commitment to quality, energy efficiency and environmental care. A Blueair air purifier works efficiently, silently to remove 99.97% of allergens, asthma triggers, viruses, bacteria and other airborne pollutants.