Blueair tilldelas tre prestigefyllda Envisioneering-utmärkelser för innovation, design och stil, vid Showstoppers på CES-mässan i Las Vegas

Press release -

Stockholm, 11 januari 2016 – Blueair, marknadsledare inom mobil rening av inomhusluft, tillkännagav idag att tre av företagets produkter – luftrenaren Blueair Sense+,luftkvalitets-monitorn Aware och appen Friend – har vunnit prestigefyllda Envisioneering-utmärkelser för sina banbrytande teknologier inom kategorierna innovation, design och stil.

Inför omkring 2.000 journalisterdelade Envisioneerings jurypanel ut priserna till Blueair under produktevenemanget Showstoppers vid mässan International Consumer Electronics Show den 6 januari i Las Vegas.

“Vi lanserade Blueair Sense+, Aware sensorn och appen Friend vid Showstoppers @ CES eftersom det är en perfekt miljö för att visa våra innovativa tekniska lösningar inom hälsa och välbefinnande,” säger Herman Pihlträd, styrelseordförande för Blueair Inc. De tre produkterna distribueras just nu till butiker i USA, exempelvis Bloomingdales, Brookstone och Gracious Homes, samt genom Allergy Buyers Club och online.

Sense+ och Blueair Aware skickar information till appen Blueair Friend som ger en detaljerad bild av kvalitén på inomhusluften. Friend-appen samlar också in data på timbasis från tusentals mätstationer i över 100 länder för att kunna ge pålitlig information om den lokala utomhusluftens kvalité.

Den nya, visionära teknologin från Blueair är världens första användbara, smarta och uppkopplade system för övervakning, kontroll och rening av inomhusluft. Oavsett om det är arbete, vila eller fritid så kan den som andas få kontroll över luften genom att systemet tar bort upp till 99,97% av föroreningarna. Kombinationen Sense+, Aware och Friend innebär att hem och företag bekymmersfritt kan få en inomhusluft som är fri från allergener, kemikalier, odörer och dammpartiklar.

”Envisioneering-utmärkelserna visar att Blueair ligger i teknikens framkant, både vad gäller utveckling och med att ta tekniken till marknaden, för att förbättra människors hälsa och välmående,” sa Herman Pihlträd.

BAKGRUND

-Luftföroreningar orsakar fler än 200.000 förtida dödsfall varje år enbart i USA, enligt en forskarstudie som presenterades 2013 av Massachusetts Institute of Technology. Föroreningar i inomhusluften har av andra studier länkats till förhöjd risk för bland annat astma, KOL och Alzheimers sjukdom.

-Envisioneering är kända över hela världen för sina objektiva utvärderingar av nya tekniker, produkter, tjänster och av teamen som förverkligar idéerna. Analytikerna i Envisioneering citeras ofta av medier i tryck, webb och video för sina observationer kring nytta och nöje med det som är på gång inom ny teknik.

För mer information vänligen kontakta:

INTERNATIONAL

Dave Noble, Blueair International PR & Communicationst. +44 7785 302 694

e. david.noble@blueair.se

Om Blueair

Blueair säljs i fler än60 länder världen över och ger användare i hem och på kontor en renare inomhusluft, för bättre hälsa och välbefinnande, snabbare än någon konkurrerande luftrenare tack vare fokus på kvalité, energieffektivitet och miljövänlighet. En luftrenare från Blueair arbetar tyst och effektivtmed att ta bort 99,97 % av allergi- och astmaframkallande ämnen, virus, bakterier och andra luftburna föroreningar. http://www.blueair.com

Categories

Sold in some 64 countries around the world, Blueair delivers home and office users more clean indoor air for enhanced user health and wellbeing faster than any competing air purifier thanks to its commitment to quality, energy efficiency and environmental care. A Blueair air purifier works efficiently, silently to remove 99.97% of allergens, asthma triggers, viruses, bacteria and other airborne pollutants.

Blueair is a world leading producer of air purification solutions for home and professional use. Founded in Sweden, Blueair delivers innovative, best-in-class, energy efficient products and services sold in over 60 countries around the world. Blueair is part of the Unilever family of brands.

Blueair
Karlavägen 108