Ingen mer dålig luft hemma eller på jobbet med ny, molnbaserad luftkvalitetssensor och uppkopplade, wifi-anslutna luftrenare

Berlin, 7 september, 2015 – Blueair, världsledande på mobil inomhusluftrening, släppte i dag världens första lufkvalitetssensor som ansluter trådlöst till wifi-kompatibla luftrenare, och en applikation för att övervaka föroreningar i luften både hemma och på arbetsplatsen.

– Dagens kunder vill ha smidiga enheter som jobbar medan de lagar mat, ser på tv, läser, gymmar, sover eller arbetar, sade Bengt Rittri, grundare och VD för Blueair.

På IFA Berlin 2015, Europas främsta tekniska handelsmässa, presenterades att Blueairs senaste innovationer sömlöst ansluter den nya luftrenaren Sense+ och luftkvalitetsmätaren Aware™ till mobilapplikationen Blueair Friend, som finns tillganglig till android, iphone och andra mobila enheter, sa som Apple Watch.

Genom att introducera luftrening till molnet låter Blueair användaren styra välmåendet hemma. Den uppkopplade teknologin är baserad på kunders onskemal om att ”användarvänlighet” i dag innebär en molnbaserad enkelhet, teknologi och produktförbättring.

Blueairs nya teknologi kretsar kring den wifi-kompatibla luftkvalitetssensorn Aware™, som mäter inomhusluftkvalitet 24 timmar om dygnet och skickar data till både den trådlost anslutna luftrenaren Sense+ och appen Blueair Friend. Appen samlar data från över 2 700 mätstationer i 150 länder varje timme, och värderar stadsluften på en skala från 0 till 500, från ”bra” till ”skadlig”.

Blueairs molnteknologi låter människor för första gången agera mot tidigare osynliga hot i luften. Aware™-monitorn spårar luftburna partiklar (PM2,5), koldioxid och lättflyktiga organiska föroeningar (VOC) samt mäter temperatur och luftfuktighet.

Den wifi-kompatibla Sense+ erbjuder också en modern användarupplevelse. Gränssnittet styrs med en handsvepning över glasytan på Sense+ eller trådlost via appen Blueir Friend.

– Luften vi andas kan vara giftig då vår värld är full av damm, pollen och kemikalier. Nu när Blueair har gjort det osynliga synligt kan man leva sitt dagliga liv med bättre förståelse för kvaliteten på luften man andas, spåra hälsofaror och göra något åt dem, sade Bengt Ritti.

Bakgrund

WHO uppskattade nyligen kostnaden för luftföroreningarna i Europa till chockerande 1,6 triljoner USD bara under 2010, utifrån de cirka 600 000 dödsfall och sjukdomar som följt av dem.

För mer information eller bilder, kontakta:

David Noble, Blueair International PR Manager

E-post david.noble@blueair.se

Om Blueair

Blueairs luftrenare säljs i över 60 länder världen över och arbetar tyst och effektivt för att ta bort 99,97 % av allergener, astmautlösare, virus, bakterier och andra luftburna föroreningar. http://www.blueair.com

Sold in over 50 countries around the world, Blueair delivers home and office users more clean indoor air for enhanced user health and wellbeing faster than any competing air purifier thanks to its commitment to quality, energy efficiency and environmental care. A Blueair air purifier works efficiently, silently to remove 99.97% of allergens, asthma triggers, viruses, bacteria and other airborne pollutants.