Ren inomhusluft engagerar på teknikmässan IFA 2014 i Berlin

Ren inomhusluft engagerar på teknikmässan IFA 2014 i Berlin

Berlins årliga mässa för konsumentelektronik IFA öppnar sina dörrar för allmänheten den 5 september, och i år kommer det globala luftreningsföretaget Blueair att presentera nya högpresterande teknologier som renar luften från praktiskt taget alla virus, kemikalier och PM2,5-partiklar.

Blueair kommer då att visa vad man menar är världens bäst presterande luftrenare, med kapacitet att rena luften i ett 100 kvadratmeter stort rum från föroreningar på blott tolv minuter. Det svenska företaget visar upp hela sin breda produktlinje med tekniskt ledande luftrenare i modern design, luftrenare som hjälper användare från Beijing till Berlin att begränsa och ta bort föroreningar som hotar hälsa och komfort i hem, kontor och andra arbetsmiljöer.

”Många företag använder IFA för att visa upp sina nya idéer, och Blueair är inget undantag. Det är anledningen till att vi kommer att erbjuda flera helt nya luftreningssystem, system som bygger på revolutionerande teknologier och med design som gör det möjligt att njuta av ren inomhusluft oavsett hur förorenad luften är utomhus,” sa Bengt Rittri, grundare och VD för Blueair.

Han säger att luftföroreningar i hem och kontor – som PM2,5 – inte enbart kommer utifrån, utan även det vardagliga användandet av produkter i hemmet bygger upp hälsovådliga nivåer av luftburna föroreningar, särskilt i modernt lufttäta och energisnåla hus.

”Enligt EPA, USA:s naturvårdsverk, är genomsnittsnivåerna inomhus av vissa ämnen mellan två och fem gånger högre än utomhus. De kan vara 1.000 gånger högre än utomhusnivåerna efter aktiviteter som exempelvis att skrapa färg,” noterade Rittri.

”Enligt EPA riskerar man när man utsätts för flyktiga organiska föreningar, eller VOC:er, att få ’milda till allvarliga hälsoeffekter som irritation av öron-näsa-hals, huvudvärk, koordinationssvårigheter, yrsel och i vissa fall cancer’.”

Blueair, som säljer sina hyllade, högpresterande renare för inomhusluft på fler än 50 marknader över hela världen, säger att man skapar en ”renare och mer hälsosam” inomhusmiljö med sin teknologi och sina produkter, som är ”Innovated with love in Sweden”.

För mer information vänligen kontakta:

David Noble, Blueair PR Communication,

Rocket Communications, London, UK

T. + 44 7785 302 694

E. david.noble@rocketcomms.com

Sold in over 50 countries around the world, Blueair delivers home and office users more clean indoor
air for enhanced user health and wellbeing faster than any competing air purifier thanks to its commitment to quality, energy efficiency and environmental care. A Blueair air purifier works efficiently, silently to remove 99.97% of allergens, asthma triggers, viruses, bacteria and other airborne pollutants.