Otava blir partner i Rights & Brands

Rights & Brands, den nya agenturen för litterära rättigheter och licensing, inleder samarbete med finska förlaget Otava.

Otava Publishing Company Ltd blir minoritetsägare i Rights & Brands. Agenturen grundades 2016 av Bulls Licensing/Bulls Press och Moomin Characters och vidareutvecklar sina grundares framgångsrika arbete med nordiska rättigheter globalt.

Rights & Brands etablerade sig snabbt och arbetar redan idag globalt med en rad litterära nordiska rättigheter som Mumin, Mamma Mu och Lilla Anna

Otava är Finlands största förlag och grundades 1890. Otava Group Agency, OGA, med gedigen internationell försäljning av finska litterära rättigheter i bagaget, blir nu en del av Rights & Brands.

– Det internationella intresset för finländsk litteratur har aldrig varit så stort som nu. På Otava gör vi vårt yttersta för att våra författare och illustratörers böcker ska nå ut i världen. Tillsammans med Rights & Brands vill vi skapa en modern agentur som sammanför våra internationella nätverk, säljkompetens och passion för litteraturen, säger Otavas litterära chef Minna Castrén.

– Med sitt nyskapande affärsdriv och tydliga kulturbärande är Otava en perfekt partner för Rights & Brands, säger Margareta Steinsvik, styrelseordförande för Rights & Brands, tillika delägare Bulls Press.

– Mumin som varumärke har sålts globalt i över 60 år. Jag är glad över att vi på detta sätt kan bredda portföljen och marknadsföra även andra finländska figurer och berättelser internationellt, säger Sophia Jansson, styrelseordförande för Moomin Characters.

– Det är viktigt med en agentur som satsar på barn- och ungdomsböcker. Ett tiotal utländska förlag har redan visat intresse för Ulf Starks och min bok "Djur som ingen sett utom vi", säger illustratören Linda Bondestam som representeras av Rights & Brands.

För mer information vänligen kontakta:

Margareta Steinsvik, Chairman of the Board
R & B Licensing AB
Tel. +46 70 885 57 86 www.rightsandbrands.com

Tords Steinsvik, CEO
Bulls Presstjänst AB/Bulls Licensing
Tel. +46 8 55520600 www.bullspress.com

Roleff Kråkström, CEO Moomin Characters Oy Ltd
Tel. +358 400 549 692 www.moomin.com

Minna Castrén, Publishing Director
Otava Publishing Company Ltd
Tel. +358 50 528 6718 www.otava.fi

About Bulls Licensing

Bulls Licensing is the pioneering agency for licensing and editorial content in Scandinavia. We connect brands for higher awareness and sales performance in a global arena. With a worldwide network of sub-agents and over 600 clients, our international knowledge and business capacity is there for you.

Contact us so we can create a concept that meets your needs.

Jeanette Eklund

Press contact Project Manager +46 722312118