Press release -

Tove Janssons allra mest älskade berättelser släpps digitalt för alla streamingtjänster

De älskade berättelserna om Mumin och hans vänner i Mumindalen har fängslat såväl barn som vuxna i flera generationer och räknas numera som klassiker. Böckerna har utkommit på mer än 30 språk och lästs av miljontals människor. Nu släpps äntligen 15 stycken av Tove Janssons allra mest älskade berättelser som ljudböcker via alla streamingtjänster.

Äventyret om Mumintrollet och hans vänner skapades av den finlandssvenska författaren och bildkonstnären Tove Jansson (1914-2001). Tove Jansson föddes i en konstnärsfamilj i Helsingfors den 9 augusti 1914 och studerade mellan åren 1930-1937 konst på Tekniska skolan i Stockholm och Ateneum i Helsingfors. Hennes första verk som publicerades med verser och illustrationer var i ”Allas krönika” och ”Julen” 1928, tätt följd av flertalet illustrationer för satirtidningen Garm.

1945 kom den första boken om den idag omåttligt populära sagofiguren Mumintrollet och vips var trollet känt över hela världen. Totalt har 12 böcker om Mumintrollet getts ut, bland annat ”Kometen kommer”, ”Vem ska trösta Knyttet”, ”Muminpappans memoarer” och ”Farlig midsommar”. Samtliga böcker finns nu som ljudböcker och släpps idag, den 1 mars, digitalt via streamingtjänster som Spotify, Storytel och Apple Music. Förutom berättelserna om Mumintrollet återfinns även titlar som ”Sommarboken”, ”Dockskåpet” och den självbiografiska boken ”Bildhuggarens dotter”.

Som berättarröst på samtliga ljudspår hörs författarinnan själv. Ljudupptagningarna är inspelade under 80-talet då Tove Janssons böcker spelades in som en radioföljetong av YLEs Radioteater.

Lyssna på böckerna

Sommarboken
Bildhuggarens dotter
Dockskåpet
Lyssnerskan (Novellsamling)
Det osynliga barnet
Kometen kommer
Muminpappans memoarer
Småtrollen och den stora översvämningen
Trollkarlens hatt
Trollvinter
Den farliga resan
Farlig midsommar
Hur gick det sen?
Vem ska trösta Knyttet?
Sent i november

About the Moomins

The Moomins were created by Tove Jansson, a Finnish pictorial artist and author. The first book "The Moomins and the Great Flood" was published in 1945. Tove Jansson wrote and illustrated nine novels, four picture books and hundreds of comic strips. Her books have been translated into nearly 50 languages. The first TV animation was created in 1969 and since then different animations have been aired in over 100 countries.

Moomin Characters Oy Ltd is the official body responsible for Moomin copyright supervision. All of the Moominvalley characters are globally registered trademarks.

About Bulls Licensing

Bulls Licensing is the worldwide agent on behalf of Moomin Characters Ltd. Founded in 1929, Bulls has built a solid track record in generating revenue from brand properties. With an established network of sub-agents and licensees, Bulls Licensing is currently working with approximately 500 companies including H&M, Finnair, Samsung and UNICEF.

Jeanette Eklund

Press contact Project Manager +46 722312118