Veganuary har aldrig været nemmere og mere velsmagende

Veganuary har aldrig været nemmere og mere velsmagende

Efter julens og nytårets strålende og overdådige festligheder, kan januar virke mørk og trist. Men hos KoRo er januar den tid, hvor vores shop virkelig kommer til live og vores store veganske produktudvalg blomstrer: Veganuary er kommet! I veganuary deler erfarne veganere tips og opskrifter den til veganske ernæring, der skal gøre det så nemt og velsmagende som muligt for nybegyndere og nysgerrige at leve plantebaseret. Som et lille bidrag til det veganske køkken, tilbyder KoRo både færdigretter, køderstatninger og andre veganske alternativer, der vil gøre det særligt nemt at stige på den veganske kost. Perfekt til fornyelseslysten, det nye år også bringer med sig.

Kødalternativer

Lad os gå direkte i kødet på den veganske kost. At leve vegansk betyder hverken afkald, afsavn eller store ofre. Absolut ikke! Vegansk ernæring er fantastisk alsidig og fuld af smag, og det plantebaserede univers har et alternativ til alt. Her er pølser heller intet problem! Som en stolt tysk virksomhed har KoRo selvfølgelig to økologiske og veganske pølser á la bratwurst lavet på seitan-basis. Den autentiske konsistens kommer fra tilsætningen af havregryn. Således står de på ingen måde i skyggen af den animalske original, uanset om den er overhældt med ketchup og sennep i et pølsebrød eller serveres med kartoffelsalat eller -mos.

Allerede velkendte og populære på vores hylder er vores færdigretter med vegansk kylling i hhv. kokos-karrysauce og i soja-sesamsauce. Begge er en fryd for alle sanser: Både smag, konsistens og proteinindhold er i top! Og der er nok til dobbeltglæde: Ét glas giver to portioner.

Den klassiske pastaret er naturligvis også et must i veganuary - og i hverdagen i det hele taget! Efter fem minutters opvarmning kan den veganske bolognese nydes med din yndlingspasta. Sojagranulat er her den veganske helt, der skaber et fantastisk alternativ til hakket kød.

Blandt andre smagsoplevelser i vores veganske sortiment er de saftige burger patties (vælg mellem aubergine, artiskok, tofu og wakame eller shiitake og peberfrugt), den helt nye seitan-bøf med middelhavskrydderier samt det krydrede sojakød i varianterne mexicansk eller shawarma. Alle fulde af smag og nemme at tilberede.

De (små) veganske tricks til madlavning & bagning

For dem, der ønsker at tage skridtet videre fra færdigretter og give sig i kast med vegansk madlavning og bagning, tilbyder planternes rige også en masse muligheder og alternativer for de traditionelle animalske produkter.

I stedet for mælk
Til morgenens müsli og havregryn, til kaffen eller som ingrediens i pandekager: I stedet for mælk kan man med fordel anvende diverse plantebaserede drikke. Hvilken der er den rigtige er en smagssag. KoRo tilbyder her en række forskellige plantedrikke - herunder en barista havredrik. Den er perfekt til at afrunde varme drikke med et cremet skum og en naturlig sød aroma. Den økologiske barista sojadrik er desuden ikke kun let at skumme, men overbeviser også med sin milde smag. Den kan derfor nemt integreres i mange forskellige (mad)opskrifter. Den usødede økologiske jordnøddedrik går i en anden, men ikke mindre vigtig retning. Med sin delikate jordnøddesmag giver den søde drikke og madretter en fantastisk nøddet note.

I stedet for æg
En hurtig og ukompliceret måde at erstatte æg i diverse retter og bagværk, er at gribe til den veganske æggeerstatning. KoRo’s veganske æggeerstatning er neutral i smagen og kommer dig til undsætning på nul komma fem. 20 g pulver blandet med 40 ml varmt vand svarer til et æg.

I stedet for smør
Afhængigt af formålet kan flere forskellige veganske fødevarer anvendes som erstatning for smør. Økologisk ghee fremstillet af olivenolie er dog en sand allrounder. Det alsidige smøralternativ kan bruges både som smørepålæg og til madlavning. Olivenolien giver ghee'en en frugtig-skarp, let bitter note, som er perfekt til salte retter. Ud over vegetabilsk margarine er deodoriseret økologisk kokosolie også velegnet til bagning. Den har den store fordel, at den i modsætning til jomfru kokosolie er neutral i smag og lugt.

I stedet for ost
Og hvordan skal man så undvære sin animalske ost? Gærflager er den veganske løsning, når det drejer sig om at toppe og gratinere ovnretter, pasta, lasagne og co. og give dem det helt rigtige ostet-krydrede finish. Desuden er gærflager med deres høje indhold af calcium, magnesium og jern en ægte superfood.

Søde veganske sager
At leve vegansk eller tage del i veganuary betyder som sagt hverken afsavn eller mådehold. Hos KoRo kan du finde et bredt udvalg af søde, veganske lækkerier. Blandt vores helt store stjerner i det søde, veganske show er vores økologiske crunchy hasselnøddecreme med kakao - den veganske - og endnu mere crunchy - udgave af det traditionelle chokolade-hasselnødde-smørepålæg, vi alle kender og elsker!

Er du ikke en chokoladefan? Bare rolig - vi foreslår ikke frugt. Hos KoRo har vi også et udvalg af gelatinefri slik til din veganske snackskål. Vingummibamserne og de sure orme er begge økologiske, lavet på frugtsaft og sælges i ægte KoRo-stil i pakker på 1,5 kg.

Har du yderligere spørgsmål, brug for mere materiale eller ønsker du at prøve nogle af vores veganske produkter, så tøv ikke med at kontakte os!

Bedste hilsner,
Louise fra KoRo