3 sætter farten op på Smukfest

En af årets absolut største og mest populære festivaler nærmer sig med hastige skridt, og teleselskabet 3 ruller derfor ind med massiv netværksforstærkning. Otte steder i skoven placerer 3 sit mobile netværksudstyr, så de glade festivaldeltagere frit kan uploade billeder og surfe på nettet på samme måde som derhjemme.

Over 50.000 gæster slår snart teltpløkkerne i på campingpladserne rundt om på Danmarks smukkeste festival. Med et stjernespækket program, som byder på koncerter med navne som Jamiroquai, Major Lazer og Ellie Goulding kommer det ikke til at gå stille for. Forbruget i 2016 var rekordhøjt, og i alt 12,9 TB data blev brugt på festivalen, hvilket svarer til en persons uafbrudte HD-streaming af Netflix i 237 døgn, og igen i år forventer 3 en massiv stigning.

”Vi ser en kæmpe stigning i dataforbruget på festivaler år for år, og på Skanderborg steg forbruget med 78 % fra 2015 til 2016 – og det kræver altså noget af netværket. Samtidigt er bøgeskoven er et terræn, som kræver, at vi tænker kreativt i forhold til vores netværksopsætning. Vores master bliver derfor placeret højt oppe i træer såvel som i skovbunden, så vores kunder kan få den allerbedste dækning, når telefonerne gløder under de store koncerter eller i ude lejrene,” Stefan Ring Støhrmann, som er ansvarlig for 3’s netværk på Smukfest.

Smukfest har udstyr otte steder i skoven, hvoraf fire af de mobile master sidder i træerne. I år har 3 en ekstra mobile mast med, som skal placeres ved det nye campingområde ”Skovlunden”.

Mobilen er vigtigere end yndlingskunstneren

Der er god grund til at sørge for god mobildækning på Smukfest. En undersøgelse, som 3 har fået lavet af analysebureauet Wilke, viser nemlig, at mobilen er uundværlig på festivalen, og at strøm på mobilen faktisk er vigtigere end at høre yndlingskunstneren. Det kan hænge sammen med, at mobilen i høj grad bliver brugt til at dokumentere deltagernes festivaloplevelser på de sociale medier. Hele 75 % af festivaldeltagerne vil nemlig bruge mobilen til at vise andre knap så heldige, hvilken fed festival de har.

Top 6 over festivaldeltagernes største udfordringer:

1 Regn og mudder (47 %)

2 At stå i kø til toilettet (42 %)

3 At løbe tør for strøm på mobilen (29 %)

4 Tømmermænd (15 %)

5 Ikke at kunne finde mine venner (15 %)

6 At stå i kø til øl og mad (14 %)

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Wilke for teleselskabet 3 i juni 2017 og er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år. Der er gennemført i alt 500 interviews med danskere, der har været på musikfestival inden for de sidste fem år.

Spørgsmålene lød således:

Hvad er dine største udfordringer, når du er på festival?
At løbe tør for strøm på mobilen 29 %
At stå i kø til øl og mad 14 %
Regn og mudder 47 %
Tisstøv 13 %
At ikke kunne finde mine venner 15 %
At gå glip af min yndlingskunstner 13 %
At miste min telefon 14 %
At miste mit dankort 14 %
At stå i kø til toiletter 42 %
Tømmermænd 15 %
Jeg oplever ikke nogen udfordringer 3 %

Hvorfor uploader du billeder på festivaler?
For at fortælle mine venner, som ikke er på festival, hvor fedt jeg har det 37 %
For at fortælle mine forældre at jeg har det godt 8 %
For at dele mine festivaloplevelser med mine følgere 37 %
For at få nye følgere på sociale medier (f.eks. instagram, twitter osv.) 3 %
For at deltage i konkurrencer 3 %
For at få mit billede op på storskærme på festivalen 2 %
For at blogge/vlogge om mine oplevelser 1 %
Jeg bruger uploader ikke billeder/bruger kun min telefon til opkald 36 %
Andet 3 %

Kontakt Lotus Ankjær Hedebroe, Communications Advisor, 3 Danmark, e-mail:lotus.hedebroe@3.dk, mobil: 31 20 08 48.