3’s kunder satte datarekord på Roskilde Festival onsdag

Trods kulde og blæst lod festivaldeltagerne ikke hænderne og mobilen blive i lommen, da Roskilde Festival åbnede i går. Kunder hos teleselskabet 3, som befandt sig på festivalen, brugte tilsammen 6,7 TB data, hvilket er 35% mere end på åbningsdagen i 2016.

Dagsforbruget af data blandt 3’s kunder på Roskilde Festival har aldrig været højere, end det var i går den 28. juni. I forhold til åbningsdagen på RF2016, så foretog 3’s kunder 8% flere talekald, sendte 20% flere SMS’er og forbrugte 35% mere data i år.

De enorme tal hænger dels sammen med, at festivalgæsterne i stigende grad benytter sociale medier og herunder også bruger dem til at dokumentere festivalen ved fx at uploade videoer fra koncerterne. De bruger også YouTube til at afspille musik og ser streamingtjenester som Netflix i campingområdet.

Rekordmange kunder sætter netværk på prøve
Stigningen skyldes desuden, at der generelt var langt flere kunder fra 3 tilstede på festivalpladsen i går end sidste år

I timen mellem kl. 21:00 og 22:00 onsdag registrerede 3 mere end 29.000 kunder i netværket på festivalen, og de befandt sig næsten alle sammen i musikområdet. 3 har ikke tidligere registreret så mange kunder samlet i musikområdet på én gang på Roskilde Festival.

Når så mange kunder samles på en relativt lille mark uden for Roskilde, så stiller det store krav til 3’s netværksopsætning og kapacitet for at kunne følge med kundernes vilde dataforbrug.

Læs her, hvad 3 gør for at sikre netværket:
3 leverer superkapacitet med 5G-teknologi på Roskilde Festival

3 laver markant netværksopgradering på Roskilde Festival

Øvrige tal fra 3’s målinger af netværkstrafikken på dette års Roskilde Festival

• Siden fredag den 23. juni og frem til torsdag morgen kl. 6 har 3’s kunder brugt 29,4 TB data på hele festivalen indtil nu. Dette svarer til 20-25% mere datatrafik i forhold til RF2016
  • Dataforbrug onsdag: 6,7 TB
  • Mellem kl. 12:00 og 13:00 i onsdag blev der sendt og modtaget 371GB data. Dette er indtil nu rekord for en time på dette års Roskilde Festival
  • Dataforbruget passerede 24TB onsdag eftermiddag. Der blev send og modtaget 24TB data på hele RF2015
  • I timen mellem kl. 21:00 og 22:00 onsdag, var der 25.514 talekald. Hvilket er rekorden for i år - indtil nu
  • Top 5 mobiler svarende til 53% af mobilerne på og omkring festival området.
  1. iPhone 6
  2. iPhone 6S