21 mobile master fra 3 rejser 7500 km til sommer

Sommer og sol er på vej, og det betyder, at danskerne inden længe strømmer til festivaler, koncerter og en masse spændende events landet over. Mobilen er altid med, og derfor tager 3 på sommerturné med sine mobilmaster for at styrke netværket, så 3’s kunder er sikret en god mobiloplevelse på festivalen.

7500 kilomenter tilbagelægger 3’s teknikere, når de kører ud i det ganske danske land for at opsætte mobilmaster til sommerens festivitas. På deres tur besøger 3 flere end 40 events i over 30 byer – alt fra de store festivaler som Roskilde, Smukfest og Northside – men også bilræs, karneval, løb, spejderlejr og kræmmermarkeder er på programmet, når 3 rykker ud.

Selve planlægningen af sommerprogrammet starter 3’s tekniske afdeling allerede, når årets festivaler lukker og slukker. Siden efteråret 2016 er der blevet regnet på antal gæster, geografiske områder, nye events og sammenlignet med erfaringer fra sidste år.

”At sikre den bedste netværksoplevelse til landets festivaler er en kæmpe opgave og et kompliceret regnestykke, som kræver god planlægning. Mange af vores kunder hører til den urbane storbykultur, og ved netop festivaler og andre events ser vi, at de er stærkt repræsenteret, og derfor er det vigtigt for os at være massivt til stede, hvor vores kunder er”, siger Stefan Ring, netværksansvarlig hos 3.

Festivaler på radaren
Festivaler boomer som aldrig før, og de seneste par år er massevis af nye festivaler og events blomstret frem. Samtidig stiger dataforbruger støtvist år for år. 3’s kunder er nogle af de danskere, som bruger mest data – i gennemsnit bruger 3’s kunder 4,8 GB pr. måned. Fra 2015 til 2017 er forbruget steget fra 2,3 til 4,8 GB, hvilket er en stigning på 108.70 % på blot to år, og dataforbruget er ligeledes stigende på festivaler, hvor danske festivalgængere i lind strøm uploader billeder til de sociale medier, betaler med Mobilepay, tjekker festivalprogrammet eller streamer en film om morgenen i teltet, og den tendens er bestemt kommet på radaren hos 3.

”Rigtig mange af vores kunder hos 3 er til stede til festivaler og events. Derfor skal den mobile netværksoplevelse også være i top. Ingen gider bruge en time på at lægge et billede op på instagram vel?,” afslutter Stefan Ring.

Tendensen kunne blandt andet se på tallene fra Roskilde Festival 2016, hvor dataforbruget var historisk højt med en stigning på 65 % i forhold til året før.

Teknisk udstyr og kreativitet er et must
Når 3 skal etablere eller opgradere netværk til store eller små events, så sker det enten via mobile master, frames eller fine tuning af de eksisterende positioner. 3 har otte mobile master, der er 22 meter høje og vejer 22 tons, og 11 frames som bliver transporteret rundt i landet fra event til event.

Det er dog ikke alle eventområder, der tillader, at 3 ruller de store mobilmaster ind. Denne udfordring har netværksafdelingen bygget sig ud af ved at udvikle sendeudstyr, som er placeret på et antal ”frames”, der måler 2,4m x 2,5m x 1,5m. Disse frames, som er forbundet til et antal små antenner, anvendes bl.a. på Skanderborg Festival, hvor de placeres på jorden ved siden af en række træer med antennerne placeret i grene og trækroner. På den måde sikrer man dækning og undgår at efterlade spor i naturen.

Flere steder er mobilnettet efterhånden så godt udbygget, at mange festivaler og events ikke behøver ekstra udstyr, men blot en tilpasning af det eksisterende 3G og 4G-netværk til ”festivalindstillinger”, hvor der skrues op til max under de største koncerter.

DE RULLENDE MASTER
3 har siden 2011 haft otte rullende mobilmaster, som hver sommer køres ud til events i Danmark

I 2017 dækker 3 44 events, og i alt 67 arrangementer

3’s mobilmaster tilbagelægger i alt 7500  kilometer på deres sommerturné

Fakta om masterne:
Højde: 22 meter
Vægt: 22 tons inklusive fundament
Transport: foregår som særtransport via en fast underleverandør
Teknologi: 3G og 4G
Kapacitet: UMTS 900 MHz, UMTS 2100 MHz, LTE 1800 MHz, LTE 2600 MHz

FRAMES
3 har i alt 11 såkaldte frames, som bl.a. anvendes på Skanderborg Festival
Fakta om disse frames:
Mål: 2,4m x 2,5m x 1,5m
Vægt: 600 kg
Transport: På almindelig lastbil
Teknologi: 3G og 4G
Kapacitet: UMTS 900 MHz, UMTS 2100 MHz, LTE 1800 MHz, LTE 2600 MHz

EVENTPLAN 2017 FOR 3’S RULLENDE MOBILMASTER OG FRAMES
Fredagsrock i Tivoli, København (april-september (23 koncerter))

1. maj i Fælledparken (1. maj)
1. maj Tangkroen, Aarhus (1. maj) Mobil mast
Døllefjelle Musse Marked (11. – 14. maj) Mobil mast
Classic Car Race (19. – 21. maj) Mobil mast
Aalborg Karneval (19. – 27. maj)
The Color Run, København (20. maj) Mobil mast NY
Jelling Festival (24. – 27. maj)
Distortion, Nørrebro (31. maj)
Skive Festival (1. – 3. juni) Mobil mast
Distortion, Vesterbro (1. juni)
Danmarks Hurtigste Bil, Padborg (2. – 4. maj) Mobil mast
Hjallerup Marked (2. – 5. juni) Mobil mast NY
Distortion, Refshaleøen (2. – 4. juni)
Northside Musikfestival (9. – 11. juni) Mobil mast
Folkemødet, Bornholm (15. – 18. juni)
Copenhell, refshaleøen 22.- 24 juni.
Copenhagen Garden, Valby Parken (21. – 25. juni) Mobile mast NY
Tinderbox (22. – 24. juni) Mobil mast
Roskilde Festival (24. juni – 1. juli) Mobile master og frames
Vig Festival (6. – 8. juli) Mobil mast
Tisvilde Station (3. juli – 7. august) Mobil mast
ABC Beach Party, Grenaa (15. juli) Mobil mast
Samsø Festival (19. – 22. juli)
Grøn Koncert, København (20. juli) Mobil mast NY
Musik i Lejet (20. – 22. juli) Frames
Grøn Koncert, Kolding (21. juli) Mobil mast
Grøn Koncert, Århus (22. juli) Mobil mast
Spejderlejr, Sønderborg (22. – 30. juli) Mobil mast NY
Langeland Festival (22. – 29. juli)
Grøn koncert, Aalborg (23. juli)
Dana Cup, Hjørring (24. - 29. juli)
Grøn Koncert, Esbjerg (27. juli) Mobil mast
Grøn Koncert, Odense (28. juli)
Grøn Koncert, Næstved (29. juli)
Grøn Koncert, København (30. juli)
Skanderborg Festival (2. – 6. august) Frames og mobile master
Stella Polaris, København (6. august) Mobil mast NY
DHL, Århus (15. – 17. juli) Mobil mast
DHL, Odense (15. – 17 august)
Himmerland Golf – Made in Denmark Tour (24. – 27. august) Mobil mast NY
Tønder Festival (24. – 27. august)
DHL, København (28. august – 1. september)

Kontakt Lotus Ankjær Hedebroe, Communications Advisor, 3 Danmark, e-mail:lotus.hedebroe@3.dk, mobil: 31 20 08 48.

Om 3:3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 52 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk

• events