3 skruer op for farten til Danmarks hurtigste bil

Når Danmarks hurtigste bil i Padborg Park løber af stablen den 2.- 4. juni, så er det med en mobil mast, som skal sikre en god mobiloplevelse for de mange tilskuere, som strømmer til. Med omkring 15.000 gæster vil dataforbruget stige markant, og derfor rykker 3 ind med en ekstra mobil mast, som skal forsyne 3’s kunder med en hurtig og toptunet netværksoplevelse.

Weekenden nærmer sig med hastige skridt, og det betyder at folk fra nær og fjern besøger Padborg Park til Danmarks hurtigste bil. Omkring 15.000 fartglade gæster strømmer til byen, og derfor rykker 3 ind med en ekstra mobil mast.

Teleselskabet 3 har i alt otte mobile master og 11 frame sites, som køres rundt i landet til store events og festivaler, og Danmarks hurtigste bil er et af de første stop på vejen. Masten er 22 meter høj og vejer 22 tons og er placeret ved hovedindgangen.3’s almindelige netværk er i anledning af Danmarks Hurtigste Bil justeret med såkaldte ”festivalindstillinger”, som betyder, at de besøgende altid kan komme i kontakt med hinanden via sms og almindelig samtale, da dette prioriteres over data. Rent praktisk kan det derfor tage lidt længere tid at uploade et billede til Facebook under et særligt populært løb, hvor mobilerne ’gløder’ mere end ellers

Fuld fart over feltet

Når Padborg park ikke er omdannet til racerbane for Danmarks hurtigste bil er mobilforbruget nærmest lig nul. Men i løbet af få dage løber dataforbruget 0 til 391GB, som var tilfældet i 2016, hvilket svarer til en persons uafbrudte streaming i 12 døgn antal døgn, og det stiller store krav til 3’s netværk.

”Vi skal være der, hvor vores kunder er. Derfor har vi udvalgt en række events landet over, som fx Danmarks hurtigste bil her i Padborg, hvor vi ved, at dataforbruget stiger i løbet af de dage, eventen løber af stablen. Det er ikke længere tilstrækkeligt at kunne foretage kald og sende beskeder. Gæsterne forventer at kunne bruge mobilen på samme måde som derhjemme, og det kræver ekstra kapacitet, som vi leverer i form af en af vores otte ”rullende” mobilmaster”, siger Stefan Ring, netværksansvarlig hos 3.

DE RULLENDE MASTER
3 har siden 2011 haft otte rullende mobilmaster og 11 Frame sites, som hver sommer køres ud til events i Danmark.

I 2017 dækker 3 omkring 40 events.

Fakta om masterne:
Højde: 22 meter
Vægt: 22 tons inklusive fundament
Transport: foregår som særtransport via en fast underleverandør
Teknologi: 3G og 4G
Kapacitet: UMTS 900 MHz, UMTS 2100 MHz, LTE 1800 MHz, LTE 2600 MHz

Frames
3 har i alt 11 såkaldte frames, som bl.a. anvendes på Skanderborg Festival, når terrænet evt er fyldt med træer mv.
Fakta om disse frames:
Mål: 2,4m x 2,5m x 1,5m