3 sætter fart på Northside

Når Northside endnu engang byder velkommen i Ådalen ved Aarhus, sørger teleselskabet 3 igen i år for et toptunet netværk til de glade festivalgængere. To steder på festivalområdet placerer 3 sine mobile master, som skal sikre, at de glødende telefoner får den mest optimale dækning, når festivalgæsterne skal handle, tage billeder og uploade musikoplevelser.

Den 6. juni forvandles Ådalen til en festivalplads med titusindvis af gæster og de største danske og internationale artister som Bon Iver, Major Lazer og Suspekt. Det stiller det store krav til mobilnetværket, og derfor kommer 3’s lastbil på besøg og installerer to ekstra master på festivalen.

”Hvert år ser vi et støt stigende dataforbrug på landets festivaler og store events. På Northside har vi de seneste år målt dataforbruget om fredagen, som plejer at være den dag med mest trafik i netværket. Fra 2017 til 2018 steg det med mere end 30 procent, og vi forventer endnu mere fart over feltet i år. Vi skal være der, hvor vores kunder er, og sikre dem den bedste mobiloplevelse. Derfor rykker vi ud med to ekstra master, så mobilnettet er helt i top. Det er vores opgave at sørge for det,” siger Stefan Ring, netværksansvarlig hos 3.

De mobile master er 22 meter høje og vejer 22 tons – så de kræver plads og et oprustet mandskab at hejse og indstille. Den ene placeres på selve festivalpladsen, mens den anden placeres i yderkanten af festivalområdet, så de bedst muligt dækker det store areal, hvor der under normale omstændigheder ikke befinder sig så mange mennesker på én gang.

Hellere tømmermænd end ingen mobil

Sidste år viste en undersøgelse foretaget af analysebureauet Userneeds på vegne af teleselskabet 3, at en mistet mobil er i top 5 over de største udfordringer for de danske festivalgængere. Ifølge undersøgelsen er det værre at miste mobilen end at inhalere urinstøv, ikke at kunne finde sit telt eller ligge på langs med tømmermænd.

Top 5 over festivaldeltagernes største udfordringer:

1. Gå glip af yndlingskoncerten (45%)
  2. At nogen tisser i ens telt (33%)
  3. Regn og mudder (29%)
  4. At miste sin mobil (27%)
  5. At stå i kø til toilettet (20%)

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Userneeds A/S for teleselskabet 3 i maj 2018. Der er repræsentativt indsamlet 1.004 interviews blandt danskere i alderen 18-70 år med en mobiltelefon, som har været på musikfestival inden for de seneste fem år.

Spørgsmålet er multipelt (angiv op til tre muligheder) og lød således: ”Hvad er det værste, der kan ske for dig på en festival?”

• At løbe tør for strøm på mobilen 5%
  • Regn og mudder 29%
  • Urinstøv 14 %
  • Ikke at kunne finde mine venner 18%