Derfor skal du benytte dig af Google Shopping som annonceringsværktøj

Med Google Shopping har du mulighed for at promovere dine produkter direkte øverst i Googles søgeresultater. Dine produkter bliver derfor vist med billede, pris og produktnavn, så forbrugeren allerede kan få et hurtigt overblik over produkterne, inden de klikker ind på hjemmesiden.

Hvis du bare er nogenlunde velbevandret inden for Google Ads, så har du hørt om display- og søgenetværket. Her betaler du pr. klik, når nogle klikker på dine annoncer – det samme er fuldstændig tilfældet med Google Shopping. Hver gang nogle klikker på dine Google Shopping annoncer, så betaler du nemlig også pr. klik. Men i modsætning til display- og søgenetværket, så er der en større sandsynlighed for, at du får flere interessante leads via Google Shopping. Det skyldes, bl.a. at med Google Shopping annoncerne kan du allerede se prisen, produktnavn og billede, når du f.eks. søger på et bestemt produkt. Og på den måde er der en øget sandsynlighed for, at du tiltrækker flere varme leads, som forhåbentligt kan resultere i egentlige konverteringer; og dermed salg.

Google Shopping i praksis

Som et annonceringsværktøj fungerer Google Shopping i stil med display- og søgenetværket. Det ser dog en lille smule anderledes ud alt efter, om du ser en Google Shopping annonce fra mobil og tablet eller fra computeren. Men i praksis så er Google Shopping faktisk også smart og nyttigt på flere områder. Du slipper bl.a. for manuelt at opdatere dine produkter, tilbud samt udsolgte varer. Google Shopping henter nemlig automatisk disse oplysninger fra din hjemmesides produktfeed. Det er vanvittigt smart, hvis du har en webshop.

Men du har – i modsætning til display- og søgenetværket – ikke mulighed for at vælge de søgninger, som du gerne vil blive vist på. Det er alene Google, som bestemmer, om dine Google Shopping annoncer vises. Men du kan dog øge sandsynligheden for, at dine produkter bliver vist, ved at inkludere søgeord ligesom ved organisk optimering, og på den måde øge sandsynligheden for at dine produkter bliver vist, når der laves en bestemt søgning.

Men konverteringsraten er alt andet lige højere med Google Shopping annoncer, end almindelige displayannoncer i displaynetværket eller i tekstannoncer i søgenetværket. Og du har samtidig mulighed for at få vist både dine Google Shopping annoncer og dine tekstannoncer i søgenetværket på én og samme tid.

• Konsulentvirksomhed

• google shopping