Årsresultat 2021: Turnaround fortsat i fokus

Aldi Danmark fortsatte i 2021 sin turnaround for at blive en moderne og rentabel dagligvarekæde. Investeringer i butikker, en organisationsændring og et hårdt Corona-år påvirkede årsregnskabet, mens udsigterne for 2022 er lysere.

Efter et år med positiv fremgang i 2020, blev 2021 et udfordrende år for Aldi Danmark med en bruttoomsætning på 4,7 mia. kr. og et nettoresultat på minus 393 mio. kr. Store investeringer i udbygning og modernisering af butiksnettet, en intern organisationsændring og Corona-pandemien kostede især på bundlinjen. Sammenlignet med 2019 forbedrede Aldi Danmark imidlertid nettoresultatet med 120 mio. kr.

Indsatsen fortsætter

Aldi fortsætter sin turnaround for at skabe et moderne og attraktivt dagligvarebrand. Det kræver fortsat modernisering af butikker over hele landet.

”Vi arbejder benhårdt på at skabe ”Det nye Aldi” – en attraktiv dagligvarekæde, som appellerer til de danske forbrugere. Selvom resultatet for 2021 ikke var tilfredsstillende, forventer vi, at de iværksatte tiltag vil få en god effekt,” siger administrerende direktør i Aldi Danmark, Finn Tang.

Aldi afsluttede i 2021 en større organisatorisk ændring, hvor alle administrative afdelinger blev lagt sammen til én juridisk enhed og samlet på hovedkontoret i Albertslund for at skabe en enklere og mere effektiv organisation.

”Den slags ændringer kræver mange ressourcer for at nå tilfredsstillende i mål. Nu har vi et godt udgangspunkt på den interne front, så vi kan intensivere vores fokus på driften af butikkerne og den gode kundeoplevelse,” fortæller Finn Tang.

Forventninger for 2022

På driftssiden var Aldi Danmark i 2021 især udfordret af, at de populære nonfood-varekategorier, som Aldi er særdeles stærk på, var ramt af mange forsinkede eller aflyste leverancer som konsekvens af Covid-19.

”Selvom vi også i år ser store udfordringer i markedet forårsaget af både Covid-19 og krigen i Ukraine, ser vi ind i en lysere tid for discount generelt og forventer også et opsving for Aldi i 2022,” slutter Finn Tang.

Aldi Danmarks økonomidirektør, Osman Kayhan, ser ligeledes en positiv udvikling i kædens nyeste tal:

”Selvom vi havde forventet et bedre 2021, fortsætter vi arbejdet med at forbedre butiksnettet og indføre nye og moderne it-løsninger, som både kommer medarbejdere og kunder til gode,” siger Osman Kayhan.

Aldis nye butikker følger kædens moderne butikskoncept og byder på mere plads og lys, grønne løsninger og et nøje udvalgt varesortiment med fokus på gode, danske hverdagsvarer til attraktive priser.

Nettoresultat 2021:

TDKK -393.347

Bruttoomsætning 2021:

TDKK 4.728.197

Nettoresultat 2020:

TDKK -341.735

Bruttoomsætning 2020:

TDKK 4.899.906

Udvikling ca. -15%

TDKK -51.612

Udvikling ca. -3,5%

TDKK -171.709

• Detailhandel

• det nye aldi
  • aldi
  • årsregnskab

Aldi Danmark åbnede sin første butik i 1977 og var den første discountkæde i Danmark. I dag er der 190 Aldi-butikker over hele landet og ca. 2.800 medarbejdere. Grundtanken i Aldi er at tilbyde et nøje udvalgt sortiment af dagligvarer i god kvalitet til den lavest mulige pris. For at styrke Aldi’s position i Danmark og imødekomme kundens behov i dag og i fremtiden har Aldi Danmark siden 2018 arbejdet målrettet på at modernisere og udvide butiksnettet samt tilpasse varesortimentet med bl.a. flere kendte brands kombineret med stærke private label produkter og et større fokus på bæredygtighed og økologi. Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen, som er repræsenteret i ni europæiske lande og beskæftiger flere end 80.000 ansatte.

Louise Wendelbo

Pressekontakt Kommunikationschef PR- og Kommunikation +45 28 44 77 56