ALDI går forrest for bedre kyllingevelfærd

I oktober 2020 droppede dagligvarekæden Aldi de hurtigtvoksende kyllinger i sortimentet af ferske kyllinger. Nu er kæden klar til at tage skridtet videre med en ambition om kun at sælge kyllinger, der som minimum lever op til den internationale standard European Chicken Commitment (ECC). Samtidig er Aldi netop blevet anerkendt af dyreværnsforeningen Anima i en dugfrisk rapport om kyllingevelfærd for at have gjort de største fremskridt for kyllingevelfærden blandt dagligvarekæderne.

Dagligvarekæden Aldi vil gerne give kunderne mere og bedre dyrevelfærd med hjem, når der står kylling på indkøbslisten. I dag er Aldi blevet anerkendt af dyreværnsforeningen Anima i en ny rapport ’Kyllingevelfærden i danske supermarkeder[1], som dén detailkæde, der har gjort de største fremskridt for kyllingevelfærden. Og nu løfter Aldi sløret for dagligvarekædens næste skridt på området. Aldi vil sikre en så høj dyrevelfærd som muligt, og derfor er ambitionen at forpligte sig til den internationale standard for slagtekyllingers velfærd, European Chicken Commitment (ECC), så snart volumen af danske kyllinger, der opfylder kravene til ECC-standarden, er til stede hos leverandørerne. Først på ferske kyllinger, dernæst på frosne "rene" kyllingeprodukter (kyllingelår, -bryst, m.v.) og til sidst også på bearbejdede kyllingeprodukter, som blandt andet indebærer kyllingepålæg.

”Det er vores opgave som detailkæde at tage ansvar for bedre dyrevelfærd og hjælpe kunderne med at handle flere ansvarlige varer. Vi har store ambitioner på området, og Animas flotte anerkendelse af Aldis indsatser betyder meget for os,” lyder det fra Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark, som også fortæller, at Aldis næste step er betinget af de rette forudsætninger i markedet: ”Vi er klar til at tage næste skridt, men det kræver, at markedet og producenterne er klar – de danske producenter skal kunne leve op til den stigende efterspørgsel på velfærdskyllinger. Vi har en klar ambition om at tilbyde vores kunder danske produkter med bedre vilkår for slagtekyllinger.”

Det skal være nemt at handle ansvarligt
Aldi tilpasser løbende sit sortiment med udgangspunkt i kædens indkøbspolitikker[2], der stiller høje og strenge krav til dyrevelfærd for kyllinger, der strækker sig udover den danske lovpligtige standard. Samtidig skal det også være nemt for kunderne at handle både dansk og ansvarligt i Aldi.

”Vi tager dyrevelfærd seriøst og håber, at alle vores kollegaer i branchen vil følge trop – det vil betyde bedre dyrevelfærd over en bred kam for kyllinger og flere ansvarlige varer til forbrugerne,” siger Katrine Milman.

Udfasning af turbokyllinger og bedre pladsforhold
Animas nye rapport ’Kyllingevelfærden i danske supermarkeder’ kortlægger dagligvarekædernes udvikling på kyllingevelfærdsområdet. Rapporten har rangeret syv danske dagligvarekæders fremskridt inden for kyllingevelfærd ud fra en række vurderinger af, hvor store eller små fremskridt kæderne har gjort indenfor kyllingevelfærden.

”Aldi viser en retning for dyrevelfærden, som resten af markedet bør følge. Vi tror næste skridt for hele detailsektoren vil være at tilslutte sig European Chicken Commitment, som både sikrer en fuld udfasning af turbokyllinger samt bedre pladsforhold i stalden. Det er det, vi kommer til at kæmpe for fremadrettet,” siger kommunikationschef Thorbjørn Schiønning fra Anima.

Læs Animas rapport: ”Kyllingevelfærden i danske supermarkeder” her: https://filer2.anima.dk/kyllingerapportmaj2022%20.pdf

Fakta om European Chicken Commitment (ECC)
ECC er en international standard for bedre velfærd for slagtekyllinger
Læs mere om ECC-standarden her: ECC_DK.pdf (anima.dk)

• Detailhandel

• aldi
  • ansvarlighed
  • kylling
  • dyrevelfærd
  • csr

Aldi Danmark åbnede sin første butik i 1977 og var den første discountkæde i Danmark. I dag er der 190 Aldi-butikker over hele landet og ca. 2.800 medarbejdere. Grundtanken i Aldi er at tilbyde et nøje udvalgt sortiment af dagligvarer i god kvalitet til den lavest mulige pris. For at styrke Aldi’s position i Danmark og imødekomme kundens behov i dag og i fremtiden har Aldi Danmark siden 2018 arbejdet målrettet på at modernisere og udvide butiksnettet samt tilpasse varesortimentet med bl.a. flere kendte brands kombineret med stærke private label produkter og et større fokus på bæredygtighed og økologi. Aldi Danmarks fortsatte udvikling og vækst bygger på et solidt fundament i Aldi Nord gruppen, som er repræsenteret i ni europæiske lande og beskæftiger flere and 77.000 ansatte.

Katrine Milman

CSR chef CSR +45 60 37 33 05